بررسی اثر بخشی پروتکل درمانی مبتنی بر طب سنتی ایران بر سینوزیت مزمن

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تببین سینوزیت بر پایه مکتب طب ایرانی و مقایسه اثربخشی پروتکل درمانی مبتنی بر طب سنتی ایران و طب مدرن بر سینوزیت مزمن پرداختند که مشخص شد داروهای طب ایرانی نیز به همان میزان داروی طب مدرن بر میزان علایم و نشانه های بیماری موثر هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامتفدکتر محمد رضا مهری، دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این پژوهش شامل دو حیطه نظری و عملی است، که در حیطه نظری بیماری سینوزیت را بر اساس دیدگاه طب ایرانی توضیح و بررسی و در حیطه عملی یک کارآزمایی بالینی انجام شد اظهار کرد:جمعیت مورد مطالعه بیمارانی بودند که با علائم گرفتگی یا احتقان بینی، ترشح قدامی یا خلفی بینی، درد یا فشار ناحیه صورت و کاهش یا فقدان بویایی به کلینیک گوش و حلق و بینی بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه کرده بودند.

دکتر مهری با اشاره به اینکه حجم نمونه اولیه 52 نفر بودند که برای تشخیص اولیه بیماران آندوسکوپی و سی تی اسکن تشخیصی انجام شد و به دو گروه درمان با داروهای طب رایج و گروه درمان با بسته درمانی طب ایرانی تقسیم شدند، خاطر نشان کرد: زمان مداخله 8 تا 12 هفته و پیامدهای مورد مطالعه، کاهش یا بهبود علائم و نشانه های بیماران بر اساس مقیاس استاندارد ارزیابی بود.

وی با اشاره به اینکه در گروه مداخله داروی خوراکی طب ایرانی (حاوی دمنوش مرزنجوش و شیرین بیان، با دوز مصرفی: 5 گرم از بسته حاوی 3 گرم برگ گیاه مرزنجوش و 2 گرم ریشه گیاه شیرین بیان، هر 8 ساعت) و به مدت 8 هفته داده شد و در صورت عدم بهبودی علائم، تا 12 هفته ادامه یافت، گفت: داروی موضعی نیز روغن اسطوخودوس بر پایه روغن زیتون، با دوز مصرفی: 3-2 قطره یکبار در روز (شبها)، تجویز شد.

دکتر مهری با اشاره به اینکه در گروه کنترل داروی تجویزی عبارت از کورتون استنشاقی (فلوکسی‌نیز) ، به میزان 2 پاف در روز؛ به همراه شستشوی روزانه بینی با سرم نرمال سالین در دو نوبت صبح و شب. در صورت عدم بهبودی، کورتون سیستمیک (به صورت قرص پردنیزون با دوز 1 میلی گرم برای هر کیلوگرم روزانه) تجویز شد، بیان کرد: در صورت وجود شواهد سینوزیت چرکی، درمان آنتی بیوتیکی با کپسول آزیترومایسین به میزان 250 میلی گرم روزانه، به مدت 4 هفته به پروتکل درمانی اضافه می شد.

وی بیان کرد: در پایان مطالعه انجام شده و آنالیز یافته های این تحقیق، مشخص شد که دارو های طب ایرانی استفاده شده، همانند داروی طب رایج بر میزان علائم و نشانه های بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن تأثیر داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha