آلرژی در کودکان از زبان فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی کودکان

آلرژی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در سراسر جهان است که در اثر حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به مواد معمولی بی‌ضرر در محیط (آلرژن) ایجاد می‌شود. سیستم ایمنی بدن با ایجاد آنتی‌بادی به آلرژن واکنش نشان می‌ دهد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)از فارس,کودکان همیشه در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند؛ اما زمانی که آبریزش بینی و عطسه آن‌ها تا چند هفته ادامه پیدا کند، لازم است احتمال بیماری حساسیت و آلرژی بررسی شود.

عطسه ‌های طولانی ‌مدت، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی نشانه‌ هایی از وجود رینیت آلرژیک یا حساسیت کودکان است.

حساسیت فصلی واکنشی است که به ‌دلایل خاصی تنها در برخی از افراد دیده می‌ شود. سیستم ایمنی این افراد نسبت به برخی چیزهای بی‌خطر موجود در محیط مثل گرده‌ گیاهان یا قارچ‌ها واکنش بیش ‌از حد نشان می ‌دهد و باعث بروز علائمی شبیه به سرماخوردگی می‌ شود.

مهم ترین بخش درمان تشخیص علت آلرژی و نوع آلرژن حساسیت زا است. گاهی اوقات می توان با دوری و حذف آلرژن و یا محدود کردن تماس با آلرژن، از واکنش آلرژیک پیشگیری کرد.
اگر فصل خاصی موجب حساسیت می شود، می توان با بستن پنجره ها و استفاده از تهویه هوای مطبوع و ماندن در فضاهای بسته در صورت امکان از موارد آلرژی زا دوری کرد. شستن مرتب دست ها و دوش گرفتن و عوض کردن لباس ها بعد از به خانه برگشتن می تواند از حساسیت پیشگیری کند.
در صورتی که با دوری از مواد آلرژی زا نتوان حساسیت را کنترل کرد، می توان درمان دارویی را آغاز کرد. از جمله داروهای متداول برای حساسیت فصلی می توان به آنتی هیستامین ها و اسپری های استروئیدی اشاره کرد.

خوب است بدانیم که محرک ها و عوامل آلرژی زای موجود در مدرسه، علائم آلرژی را تشدید می کند. بنابراین توصیه می شود به کودکمان درباره اینکه چه چیز باعث علائمی مانند آبریزش بینی، احساس خارش در چشم ها یا مواردی از این قبیل می شود، آگاهی بدهیم.

موارد زیر می تواند در تشدید علایم آلرژی موثر باشد:

· غبار که تا حدودی معمول است، اما اگر کلاس دارای تهویه هوای مطبوع باشد، آلرژی های کمتری از آن ناشی می شود.

· عوامل آلرژی زای حیوانات که می تواند در کلاس درس هایی که حیواناتی مانند همستر یا خرگوش وجود دارند، مشکل ساز باشد.

· کپک که در دستشویی مرطوب و لوله های نشت کرده می تواند با تشدید خطر آلرژی همراه باشد.

· گرد و غبار گچ و بوهای شدید

بنابراین توصیه می شود کودکان را تشویق کنیم اگر چیزی در کلاس باعث عطسه یا گرفتگی بینی می شود، با معلم در این باره صحبت کنند.

· برای درمان آلرژی فصلی پاییز در کودکان، باید عوامل محرک سیستم ایمنی بدن را بشناسیم.

· گام دوم کنترل آلرژی و دوری کردن از آلرژن موردنظر است. شاید در برخی موارد، این امکان وجود نداشته باشد که توصیه می شود از سوی متخصص و دارو درمانی کنترل شود.

· با تشخیص پزشک می توان از واکسن ضد حساسیت استفاده کرد که بدن کودک را نسبت به ماده حساسیت زا عادت می دهد.

· آلرژی می تواند برای هر کودکی رخ دهد که باید نسبت به علائم آن دقت کرد تا بتوان در زمانی کوتاه، بیماری را تحت کنترل قرار داد.

· آلرژی با علائم سرماخوردگی شباهت بسیاری دارد که با توجه به مواردی که اشاره شد، باید دقت لازم را داشته باشیم و با مراجعه به متخصص ایمونولوژی اقدامات لازم را انجام دهیم.

دکتر «سید حسام الدین نبوی زاده»، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha