چگونه از مهاجرت پزشکان و نخبگان علمی جلوگیری کنیم

قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ، در خصوص علل مهاجرت پزشکان و راه های جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، محمد رازی، با بیان اینکه اگر مانند بازی شطرنج هر کس در جامعه کار خودش را انجام دهد به نظم اجتماعی، اخلاقی، حرفه‌ای و شغلی دست خواهیم یافت، اظهار کرد: باید شطرنج را مد نظر قرار داده و به همان شکل عمل کنیم در حالی که اکنون آرایشگر کار پزشک را می‌کند و بالعکس؛ لذا شرایط به گونه‌ای شده است که فقر اقتصادی و نبود عدالت اجتماعی جامعه پزشکی و نخبگان سایر رشته‌ها را به سمت مهاجرت می‌کشاند.

وی افزود: خروج هر یک نفر نخبه از کشور لطمات اقتصادی و اجتماعی زیادی به جامعه وارد می‌کند؛ بنابر این نباید سرمایه‌های کشور را بدون امنیت شغلی و فراهم نمودن بسترهای لازم در جامعه رها کنیم.

رازی ادامه داد: همکاران طرحی ما با مشقت فراوان در مناطق کم برخوردار و دور افتاده خدمت می‌کنند یا در اورژانس‌ها با شرایط نامناسب اقتصادی و ساعات کاری بالا به فعالیت می‌پردازند در حالی که از حداقل‌های اقتصادی و رفاهی برخوردار نیستند و وجود چنین شرایطی افراد را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد.

قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به اینکه مردم یک جامعه زمانی مهاجرت می‌کنند که دچار فقر اقتصادی شده و از عدالت اجتماعی برخوردار نباشند، خاطرنشان کرد: باید معضلات را ریشه یابی کرده و ارزش‌ها را مشخص کنیم و با مدیریت صحیح از ظرفیت‌های علمی جامعه درست استفاده کنیم؛ همچنین با وضع مجازات‌های بازدارنده از ورود افراد فاقد صلاحیت به حیطه پزشکی و سلامت مردم جلوگیری نمائیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha