رشد بالای نقدینگی عامل افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران

رئیس گروه پولی و بانکی معاونت سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: اقتصاد ایران در دهه های گذشته همواره با معضل نرخ تورم بالا رو به رو بوده و عامل این پدیده در بلندمدت چیزی جزء رشد بالای نقدینگی نیست.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،«کلثوم روشنی» در برنامه شروع تازه رادیو اقتصاد افزود: رشد نقدینگی و خلق پول جدید در اقتصاد کشورایجاد وتقاضایی برای کالا و خدمات از این ناحیه شکل گرفته که در ازای آن رشد تولید حقیقی وجود نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا رشد نقدینگی در سنوات گذشته در کشور صورت گرفته است، اظهارداشت: رشد بالای نقدینگی در اقتصاد مملکت عوامل متعددی دارد.

رئیس گروه پولی و بانکی معاونت سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: یکی از اجزای تشکیل دهنده رشد بالای نقدینگی در کشور مانده تسهیلات اعطایی بوده که طی سال های مختلف غیر متناسب با رشد اقتصادی رشد پیدا کرده و این پول توسط شبکه بانکی خلق شده است.

وی در ادامه افزود: سیاست گذاران بر این شدند تا در راستای کاهش نرخ تورم در بلند مدت بسته ای تهیه کنند که یکی از اجزای این بسته کنترل رشد نقدینگی بوده که این بتواند در بلند مدت از طریق کاهش تقاضا و متناسب کردن آن با رشد حقیقی اقتصادی باعث کاهش نرخ تورم کشور در بلند شود.

روشنی بیان داشت: مانده تسهیلات اعطایی از اجزای تشکیل دهنده رشد بالای نقدینگی است بر همین اساس هم برای هدف گذاری که در رابطه با رشد نقدینگی صورت گرفته متناسب با آن یک هدف گذاری برای رشد تسهیلات بوده و در همین راستا رشد تسهیلات صورت گرفته است.

وی در ادامه یادآورشد: رشد تسهیلات در این مقطع منفی نبوده بلکه رشد داشته ولی متناسب با سال های گذشته چرا چون این هدف متناسب با رشد نقدینگی صورت گرفته و در همین زمینه و همینطور در راستای کنترل رشد تراز نامه بانک ها این مانده تسهیلات نسبت به سال های گذشته رشد کمتری داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha