دستاوردهای پزشکی ایران در دوران دفاع مقدس

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام‌پزشکی کشور عنوان کرد: بیش از ۲ درصد شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، پزشکان، پرستاران و اعضای کادر درمان بودند که هم پای رزمندگان در حوزه خود خدمت‌رسانی می‌کردند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر اکبر رنجبر زاده (معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام‌پزشکی کشور) در برنامه گفتگوی علمی شبکه رادیویی گفت‌وگو با عنوان «دستاوردهای پزشکی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس» گفت: به اعتقاد بنده، هرآنچه که ما امروز به عنوان دستاوردهای پزشکی در ایران اسلامی داریم، مدیون ۸ سال دفاع مقدس و زیباترین آرایش جنگ در سراسر جهان هستیم. با آن که هیچ‌گونه تجربه جنگی نداشتیم، اما در طول این دوران بیش از ۵۳ بیمارستان صحرایی، ۷۰۰ تخت در بیمارستان‌ها، ۲۴۰ اتاق عمل، ۲۲۰ اتاق آی‌سی‌یو، قریب به ۱۰۰ هزار عمل جراحی و ۱۶۶۵۰ تخت نقاهت گاه راه‌اندازی شد که به نوبه خود بی‌نظیر بود و پزشکان و پرستاران ما هم پای رزمندگان جنگی جنگیدند و شهید دادند.

وی در ادامه افزود: امروزه و در دوران پاندمی ویروس کرونا نیز ما شاهد رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های کادر درمان و پزشکان بودیم که در سراسر جهان بی‌نظیر بود چرا که در ایران اسلامی، بسیاری از متخصصان، پرستاران و پزشکان داوطلبانه برای خدمت به بیماران کرونایی پای کار آمدند در حالی که طبق گزارش‌ها و آمارهای جهانی در بسیاری از کشورها، پزشکان برای فرار از حضور در میان بیماران کرونایی از کشورشان متواری شدند! پس باید قدر این قشر زحمت‌کش و همیشه در صحنه را دانست تا انگیزه و نشاط آنها در راستای خدمت‌رسانی خدشه‌دار نشود.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام‌پزشکی کشور با اشاره به تعداد شهدای کادر درمان و پزشکی نیز گفت: بیش از ۲ درصد شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، پزشکان و پرستاران بودند و این نشان‌دهنده اوج رشادت‌ها و احساس مسئولیت آنها بود که در کمال ناباوری و با دستانی خالی توانستند در طول این ۸ سال، خدمات ارزنده و غیر قابل تصوری را به کشور عزیزمان ارائه کنند تا جایی که بسیاری از ابزار و لوازم پزشکی که در دسترس نبود را با وسایل اولیه دیگر، شبیه‌سازی می‌کردند تا جان رزمندگان را نجات دهند و در این مسیر موفقیت‌های فزاینده‌ای را نیز رقم زدند.

دکتر اکبر رنجبر زاده در پایان سخنان خود گفت: دستاوردهای پزشکی و درمانی ما در دوران دفاع مقدس، بی‌نظیر بود و همه ما در حال آموزش بودیم و در شرایط خاص می‌آموختیم که چگونه با کم‌ترین امکانات، به وظیفه خاص و مقدس خود جامه عمل بپوشانیم و به لطف خدا بهترین نتایج را به ثمر رساندیم و امیدواریم این رشادت‌ها از یاد نرود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha