خواص بی شمار روغن ماهی را بشناسید

روغن ماهی حاوی انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های آ، ب و دی است و منبع خوبی برای عنصرید است.

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
  • پیشگیری از سرطان
  • تنظیم کلسترول
  • با روغن ماهی، لاغر شوید
  • درمان آرتریت (التهاب مفصلی)
  • سلامت چشم‌ها
  • سلامت پوست و مو
  • مقابله با فشار خون بالا
  • مقابله با آسم
  • کمک به درمان ایدز
  • سلامت ناخن‌ها
  • سلامت استخوان‌ها
  • بارداری سالم
  • موارد احتیاطی و منع مصرف

مصرف روغن ماهی نطفه را تقویت می‌کند و مصرف آن برای کبد بسیار مفید است. حفظ سلامت پروستات، تقویت حافظه، درمان آرتروز، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش باروری از خواص روغن ماهی است. روغن ماهی یکی از روغن‌های حیوانی بسیار مفید با ارزش غذایی و خواص درمانی فوق العاده بالا است و منبع غنی و فشرده‌ای از انواع امگا ۳ است که بصورت کپسول‌های ژله‌ای عرضه می‌شود. در این مطلب به بررسی خواص روغن ماهی و فواید مصرف آن برای سلامت پرداخته می‌شود.

روغن ماهی تأثیر زیادی بر بدن ما دارد، زیرا به کاهش وزن، مراقبت از پوست، بهبود بینایی و سایر مسائل مربوط به سلامت که در زیر توضیح داده شده کمک می‌کند.

روغن ماهی نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و مفید برای حفظ سلامت قلب است بلکه هم چنین به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش به سزایی دارد.

پیشگیری از سرطان

روغن ماهی در پیشگیری از سه نوع سرطان شایع شامل سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات مفید است. امگا -۳ در واقع از تبدیل شدن سلول‌های سالم و طبیعی به سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و مانع از رشد غیرعادی سلولی می‌شود.

تنظیم کلسترول

یکی از خواص مهم و اصلی روغن ماهی این است که به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند. وجود اسیدهای چرب EPA و DPA‌ در اکثر مکمل‌های با کیفیت روغن ماهی در تنظیم کلسترول نقش مهمی دارد.

با روغن ماهی، لاغر شوید

مصرف ماهی به درمان فشار خون بالا و چاقی کمک می‌کند. بر اساس یک مطالعه تخصصی در استرالیا، یک رژیم غذایی برای کاهش وزن اگر با مصرف مرتب مقدار مشخصی از ماهی همراه باشد بسیار موثرتر و موفق‌تر خواهد بود.

درمان آرتریت (التهاب مفصلی)

روغن ماهی هم چنین برای درمان عارضه التهاب مفصلی نیز مفید است. مصرف بلندمدت از این روغن مفید در کاهش و یا حتی پیشگیری از دردهای ناشی از آرتریت تأثیر دارد. درمان آرتریت با روغن ماهی قطعاً بلافاصله پس از مصرف نخواهد بود بلکه ممکن است چندین روز، هفته و یا حتی ماه طول بکشد تا نتایج مثبت آن بروز کند.

سلامت چشم‌ها

مصرف اسید چرب امگا -۳ خطر بروز خشکی چشم را کاهش می‌دهد.

سلامت پوست و مو

امگا – ۳ به حفظ رطوبت در سلول‌های پوستی، تولید ماده مفید کلاژن و برطرف کردن لکه‌های پوستی کمک می‌کند و در نهایت موجب حفظ جوانی و شادابی در چهره می‌شود. در عین حال محتوای پروتئینی موجود در روغن ماهی به رشد موها و حفظ سلامت و تقویت آن‌ها کمک می‌کند.

مقابله با فشار خون بالا

امگا -۳ دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین سبب در کاهش فشار خون نقش دارد.

مقابله با آسم

روغن ماهی در بهبود مشکلات تنفسی نظیر آسم، بسیار تأثیرگذار است. این مکمل سودمند به کاهش حملات آسمی و تنفسی آسان‌تر کمک می‌کند.

کمک به درمان ایدز

مطالعات انجام شده از سوی کارشناسان برنامه علوم تغذیه‌ای در لزینگتون ثابت کرده است که روغن ماهی با کاهش سطح‌تری گلیسیرید خون حتی در درمان ایدز نیز نقش مؤثر و مفیدی ایفا می‌کند.

سلامت ناخن‌ها

مصرف مداوم روغن ماهی به بهبود بافت و سلامت ناخن‌ها نیز کمک می‌کند و از این رو می‌توان از آن در تولید ترکیبات تقویت کننده ناخن‌ها استفاده کرد.

سلامت استخوان‌ها

امگا -۳ موجود در روغن ماهی به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوان‌ها و بافت‌های اطراف آن کمک می‌کند.

تأثیر خاص روغن ماهی در بهبود افسردگی؛ افراد مبتلا به افسردگی اغلب با کاهش سطح اسید چرب EPA مواجه هستند. به این ترتیب روغن ماهی برای بهبود حال بیماران افسرده نیز مفید است.

بارداری سالم

از آنجا که اسید چرب DHA موجود در روغن ماهی برای رشد چشم‌ها و مغز جنین مفید است لذا مصرف روغن ماهی برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود. روغن ماهی از تولد زودرس یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی و نیز از سقط‌جنین جلوگیری می‌کند.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا نشان داده است که اسیدهای چرب در درمان بیماری آلزایمر مؤثر هستند. از آنجا که روغن ماهی یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری، از جمله EPA و DHA است، استفاده از آن در درمان بیماری آلزایمر مفید خواهد بود. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA) تأثیر روغن ماهی به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماری آلزایمر را تأیید کرده است. انجمن آلزایمر ماهی‌هایی که حاوی مقادیر بالاتری از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند را به این بیماران توصیه می‌کنند زیرا این‌ها عنوان خط دفاعی در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل عمل کنند.

موارد احتیاطی و منع مصرف

همانند سایر مواد غذایی زیاده‌روی در مصرف روغن ماهی به ویژه ممکل‌ها و کپسول‌های حاوی روغن ماهی، عوارض جانبی را برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است رعایت اعتدال در مصرف این ماده غذایی انجام شود. همچنین افراد مبتلا به غلظت خون، بایستی همراه با مصرف کپسول روغن ماهی، از داروهای رقیق کننده خون استفاده نمایند.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha