مراجعه 2 میلیون و 400 هزار زائر به مراکز هلال احمر در عراق

دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر این که هلال احمر با تمام توان در میدان خدمت رسانی حضور دارد، از مراجعه 2 میلیون و 400 هزار زائر اربعین حسینی به مراکز این جمعیت در عراق خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن قدردانی از تلاش های خبرنگاران، فرارسیدن ماه ربیع الاول را تبریک گفت و در خصوص عملیات خدمت رسانی به زائران اربعین اظهار کرد: مراسم اربعین سال جاری شرایط خاص خود را داشت و اگر همکاری اصحاب رسانه و کارکنان و داوطلبان هلال احمر نبود، بی شک عملیات در مراسم اربعین با این میزان از موفقیت رقم نمی خورد.

وی افزود: در راستای عملکرد دقیق و موفقیت در ماموریت، آسیب شناسی صورت گرفت و بر اساس تجربیات گذشته و رفع کاستی ها عمل شد. بر همین اساس مسئول عملیات در داخل کشور سازمان امداد و نجات و در خارج از کشور نیز ماموریت به مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر واگذار شد.

کولیوند ادامه داد: آموزش، یکی از مقوله های مهمی بود که در مراسم اربعین مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس کتابچه هایی در میان زائران توزیع شد. علاوه بر این دو میلیون و 400هزار نفر نیز مورد ویزیت کادر درمان قرار گرفتند و تا آخرین لحظه خدمت رسانی تداوم یافت.

تمامی مصدومان و بیماران به داخل کشور منتقل شدند

وی افزود: امروز دیگر هیچ مصدوم و مجروحی در عراق حضور ندارد و تمامی بیماران و مصدومین به داخل کشور منتقل شدند. علاوه بر این بلافاصله کتابی تدوین شد تا تجربیات مراسم امسال به صورت مکتوب در دسترس قرار گیرد. توسعه و بکارگیری خانه های هلال نیز اقدام دیگری است که به صورت جدی پیگیری می شود تا بتوان در سال های آتی نیز با اتکا به این ظرفیت خدمت رسانی ها را توسعه داد. آن چه خانه های هلال می توانند در جامعه نهادینه کنند، آموزش است و آموزش های همگانی می تواند از این طریق انجام شود.

تعامل با هلال احمر عراق

دکتر پیرحسین کولیوند خاطرنشان کرد: هم افزایی صورت گرفته میان جمعیت های کشورهای منطقه نیز دست آورد خوبی بوده که در ماه های اخیر نتایج مثبت و ملموسی داشته که یکی از آن ها قرار گرفتن ۶ بیمارستان عراقی در اختیار هلال احمر بود که سبب شد تا خدمات بهتری به زائران ارائه شود. ۱۵ مرکز درمانی و ۳ بیمارستان نیز در مسیر پیاده روی اربعین راه اندازی شد که دسترسی زائران به مراکز درمانی را تسهیل کرد. تعداد جان باختگان حوادث ترافیکی در مراسم اربعین با وجود این که تعداد زائران افزایش پیدا کرد اما ۱۰ نفر کم تر از سال ۹۸ بود.

سرم مورد نیاز زائران از عراق خریداری شد

وی افزود: در راستای توسعه آموزش ها، کنگره سلامت در مراسم اربعین برگزار شد و مورد استقبال مسئولین سایر کشورها نیز قرار گرفت. همچنین یک مرکز کنترل عملیات در عراق راه اندازی شد و پس از آن که مراکز پرخطر شناسایی شد، نیروهای هلال احمر در آن مناطق مستقر شدند و کنترل خدمت رسانی صورت گرفت. در راستای امدادرسانی همگانی به زائران، ۳۰۰ تن دارو به عراق منتقل شد و سرم از عراق خریداری شد تا به موجودی داخل کشور فشار وارد نشود.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: تلاش های بی وقفه هلال احمر در مراسم اربعین سبب شد تا تعداد بیماران و آسیب دیدگان کم تر از سال های قبل شود. در این عرصه برای نخستین بار با کمبود دارو مواجه نشدیم تعداد مراکز درمانی بیشتر، دسترسی ها تسهیل شد. هیچ کدام از زائران با دست خالی از مراکز هلال احمر خارج نشد و حتی فیزیوتراپی، درمان تخصصی زخم و گرمازدگی و دندانپزشکی نیز برای اولین بار در لیست مراکز درمان تخصصی قرار گرفت.

دکتر کولیوند ادامه داد: هم افزایی و همکاری مشترک، بکارگیری متخصصان، ایجاد پایگاه امداد و نجات در مرزهای جدید اقلیم کردستان که برای خروج زائران در نظر گرفته شده بود از جمله اقدامات دیگر هلال احمر در راستای خدمت رسانی بهتر بود. در اقلیم کردستان نیز استقبال خوبی صورت گرفت و هم افزایی دوطرفه خوبی انجام شد. سفارت و سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران نیز کمک خوبی به هلال احمر کردند و خدمت رسانی به زائران را تسهیل کردند.

مراجعه 2 میلیون و 400 هزار زائر به مراکز هلال احمر در عراق

اسکان اضطراری زائران در مرزها

وی افزود: خوشبختانه رضایتمندی مردم قابل توجه بود زیرا با تمام توان و به صورت مطلوب عملیات انجام شد. همچنین جوانان داوطلب در مرزها مستقر شدند و افراد کم توان را با ویلچر به پایانه مسافری در داخل عراق منتقل کردند. درمانگاه ها در نقطه صفر مرزی بسیار تاثیرگذار واقع شدند و موجب نجات بسیاری از زائران شدند. اسکان اضطراری زائران در نقاط صفر مرزی نیز انجام شد و هزاران نفر از زائران در ساعات تعطیلی مرز، در این اماکن به استراحت پرداختند. همچنین مجوز استفاده از بالگرد در کشور عراق نیز برای جمعیت هلال احمر صادر شد که این امر نیز برای نخستین بار صورت گرفت و نتیجه همکاری های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و عراق بود.

طرح همسفران خورشید

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به برگزاری مراسم شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس گفت: بلافاصله مراسم زیارت امام رضا(ع) در مشهد مقدس آغاز شد و امداد و نجات در مسیر تهران به مشهد آغاز شد.

کولیوند خاطرنشان کرد: دو فروند بالگرد و چندین پایگاه سیار بهداشت و درمان در مسیرهای منتهی به مشهد فعال شدند و اسکان اضطراری برای زائران فراهم شد. از سوی دیگر انتقال زائران کم توان با ویلچر به داخل حرم مطهر نیز صورت می گرفت تا شهروندان سالمند و کم توان به راحتی بتوانند زیارت خود را انجام دهند. تمامی این خدمات برای مردم انجام شد تا شهروندان بتوانند به راحتی عازم زیارت ائمه شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha