اخذ QR Code برای عرضه ی 8 محصول کشاورزی الزامی شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از الزام اخذ شناسه QR Code برای عرضه ی داخلی و خارجی هشت محصول کشاورزی خبر داد و گفت: این محصولات شامل چهار محصول در گلخانه و فضای باز و چهار محصول باغی است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس, جاوید عباسی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل دریافت شناسه QR codeاز طرف وزیر محترم جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: محصولات مذکور شامل فلفل دلمه ای، بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی، انگور، خرما و کیوی می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای آذر ماه عرضه ی داخلی و خارجی تنها آن دسته از محصولات زراعی و گلخانه ای مد نظر، مورد تائید سازمان حفظ نباتات است که دارای QR Code باشند، اظهار کرد: این موضوع برای محصولات باغی مورد اشاره و سایر محصولات نیز در آینده اجباری خواهد شد؛ تا پایان سال زراعی 1402-1401دریافت کد مذکور برای تمامی محصولات باغی بار گذاری شده در سامانه سماک الزامی می شود.
به گفته وی؛ بعد از تاریخ های ذکر شده صادرات این محصولات کشاورزی (گیاهی) فقط با داشتن کد شناسه QR Code امکانپذیر خواهد بود از این رو ضروری است بهره برداران و باغداران نسبت به دریافت کد از طریق سامانه سماک و سانکا اقدام کرده تا در زمان برداشت محصول با مشکل روبرو نشده و بتوانند کد دریافتی را روی محصول تولیدی الصاق نمایند.
عباسی با اذعان به اینکه کاهش و پیشگیری از مخاطرات و آلودگی های تهدید کننده سلامت در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی و در نتیجه ارتقاء شاخص های سلامت با شناسه دار کردن این محصولات محقق می شود، افزود: در این فرآیند مزارع و باغ ها از زمان کاشت و رشد زایشی تا زمان برداشت و عرضه به بازار تحت نظارت های فنی گیاهپزشکی قرار می گیرند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تمامی عملیات مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی همچون آفات، بیماری ها و علف های هرز در مراکز تولید مطابق دستورالعمل های فنی با نظارت کارشناسان مربوطه انجام و در پایان منجر به دریافت شناسنامه QR Code میگردد، اضافه کرد: با این کد محصولات تولیدی قابل رصد و پایش هستند.
او بیان کرد: بهره برداران و خصوصا باغداران توصیه می گردد از هم اکنون با شروع سال زراعی جدید در سامانه سماک ثبت نام کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و مدیریت حفظ نباتات استان مراجعه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha