راه اندازی دانشگاه سالمندی در کشور

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت از راه اندازی دانشگاه‌های سالمندی تحت عنوان دانشگاه نسل سوم سنی برای بهره مندی و توانمندی سالمندان خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با حضور در برنامه « گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد روز جهانی سالمند گفت: در راستای اهداف سند ملی سالمندان کشور و با هدف ارتقای خود مراقبتی و کیفیت زندگی سالمندان دانشگاه سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شده که سالمندان می‌توانند در کلاس‌های مختلف با عناوین مختلف شرکت کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت بعد از ابلاغ سند ملی سالمندان برنامه‌های متفاوتی را در قالب ۵۲ پروژه شروع کرد که تا کنون۲۸ پروژه آن اجرایی شده است و ۱۸ پروژه در حال اجرا و ۸ پروژه نیز به دلایل مختلف متوقف شده است.

شتی اظهار کرد: ارائه مراقبت‌های رایگان و پیشگیرانه به سالمندان و پیگیری تغذیه سالم، جلوگیری از بیماری‌های سخت، جلوگیری از افسردگی سالمند، تدوین خدمات و ارائه بسته آموزشی برای مراقبت از سالمندان، بازنگری بسته خدمات قدیمی پزشک و ارائه بسته مداخلات طب ایرانی برای مشکلات شایع سالمندان را از جمله برنامه‌های اجرا شده عنوان کرد.

*** ۴۰۰ هزار سالمند بسیار پر خطر

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های در حال اجرای وزارت بهداشت در راستای سند ملی سالمندان، بسته مراقبت از سالمندان پر خطر است تصریح کرد: در این راستا تا کنون ۷ میلیون سالمند در کشور غربال شده‌اند که بر اساس غربالگری‌های انجام شده در حال حاضر ۴۰۰ هزار سالمند بسیار پر خطر (که دچار بیماری صعب العلاج یا چند بیماری هم زمان هستند) در جامعه وجود دارد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اظهار کرد: بیش از ۱میلیون نفر از سالمندان نیز پرخطر (ابتلا به دو یا چند بیماری صعب العلاج ) و یا در معرض خطر هستند.

شتی بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز تاکید کرد و بیان داشت: با توجه به رشد فزاینده جمعیت سالمندان و امکان مواجه شدن کشور با چالش‌های قابل توجهی در سال‌های آینده، توجه به این مهم ضرورت دارد.

وی در ادامه یکی از برنامه‌های متوقف شده را طب سالمندان عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه به دلیل توقف تربیت متخصصان طب سالمندی و عدم پذیرش و جذب دانشجو در این رشته تخصصی این برنامه متوقف شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha