تغییر کاربری و آتش‌سوزی در جنوب ستارخان

تغییر کاربری و بافت فرسوده مجتمع‌های تجاری و اداری جنوب خیابان ستارخان عامل اصلی بروز آتش‌سوزی‌هاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، رئیس ایستگاه ۱۱۲ آتش‌نشانی در محدوده منطقه۲ با اعلام این خبر گفت: «ایستگاه۱۱۲ شهید خلیل رضایی (زنجان شمالی)، محله‌های دریان نو و توحید را تحت پوشش دارد که شامل معابر جنوب خیابان ستارخان مانند توحید، شادمهر، حبیب الله، بهبودی، زنجان شمالی و... می‌شود. یعنی محدوده‌هایی که به مرکز شهر نزدیک هستند. به همین دلیل در سال‌های اخیر برخی املاک این محدوده برای افزایش سود تغییر کاربری و همین احتمال خطر را افزایش داده است.»

«جواد بداغی» افزود: «بیشترین بافت‌های فرسوده و قدیمی در محدوده خیابان‌های شادمان، بهبودی و... قرار گرفته‌ و در همین معابر هم تعداد زیادی مجتمع هست که تبدیل به کارگاه تولیدی یا انباری شده‌اند. به‌عنوان مثال مجتمعی در ابتدای بهبودی قراردارد که طبقه‌های منفی یک و پارکینگ را به کارگاه مبل تبدیل کرده و در طبقه‌های بالایی آن واحدهای اداری ایجاد شده است. اگر زمانی در این مکان حادثه‌ای رخ بدهد، عملیات امداد و نجات به سختی خواهد بود.»

او درباره راهکار آتش‌نشانی برای جلوگیری از فعالیت این واحدهای تجاری و اداری تأکید کرد: «تنها راهکار آتش‌نشانی بازدید از این اماکن و اخطار به مالکان بوده است حتی بازدیدها در ۳ نوبت انجام می‌شود اما متأسفانه در بسیاری از موارد به اخطارها توجهی نمی‌شود. به‌عنوان مثال چندی پیش در یکی از مراکز درمانی ایستگاه آتش‌سوزی رخ داد. بارها کارشناسان ما از آن محل دیدن کرده و اخطار داده بودند اما کاری صورت نگرفت و وقتی بیمارستان آتش گرفت، تنها دلیل اطفای سریع آتش اطلاع کارشناسان ما از وضعیت آن مکان بود.»

رئیس ایستگاه ۱۱۲ آتش نشانی بیشترین خطر این واحدهای فرسوده را برای املاک مجاورش دانست و گفت: «به‌ عنوان مثال اگر در مجتمع آرمان، سیستم سیم‌کشی برق‌ها درست نیست و با توجه به تغییر کاربری واحدهای مختلف آن و نزدیکی به واحدهای مسکونی احتمال خطر وجود دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha