سال اول تولد بهترین زمان برای درمان کم شنوایی و ناشنوایی کودکان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: زمان طلایی برای درمان ناشنوایی و کم شنوایی کودکان دو سال اول تولد است و در بزرگسالان باید به محض شروع این مشکل اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر صادق جعفر زاده، خاطر نشان کرد: شنوایی یکی از حواس برتر انسان است؛ از همین رو محروم بودن از حس شنوایی فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست بلکه ماحصل این محرومیت، موجب دستیابی نداشتن به بسیاری از تجربیات مفید و امید بخش زندگی فردی و اجتماعی می شود تا جایی که ممکن است فرد را از مسیر موفقیت دور کند؛ بنابراین بدون شنیدن، گفتار به وجود نخواهد آمد و به همین علت، کودکان و افراد ناشنوا قادر به تکلم نیستند.

وی با بیان اینکه اوتیت میانی (عفونت های گوش)، علل مادرزادی و علل اکتسابی مهمترین علل کم شنوایی نوزادان و کودکان است: تصریح کرد:اختلال در ایجاد ارتباط با دیگران، اختلال عاطفی ، اختلال در تفکر، تاخیر رشد اجتماعی فرهنگی، اختلال در یادگیری و افت تحصیلی، اختلال در خواندن و نوشتن ، اختلال در حافظه شنیداری ، بروز ناتوانی های درکی شنیداری، کاهش ذخیره لغات و … از مهمترین عوارض کم شنوایی و یا ناشنوایی است .

وی با با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارزیابی شنوایی کودکان ، ارزیابی رسمی شنوایی انجام می شود و در مرکز جامع توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روزانه تا 30 بیمار کم شنوا و یا ناشنوا تحت بررسی و یا درمان قرار می گیرندبیان کرد: ارزیابی شنوایی نوزادان، ارزیابی سرگیجه، وزوز گوش و درمان و توان بخشی این موارد در مرکز جامع توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه علاوه بر کم شنوایی برگشت ناپذیر ناشی از گوش داخلی و یا اختلال عصب شنوایی، اختلالی در مکانیسم گوش میانی نیز وجود دارد که باعث کاهش بیشتر شنوایی نسبت به کم شنوایی حسی-عصبی به تنهایی می شود، گفت: از بین رفتن شنوایی در یک گوش (کم شنوایی گوش راست/ کم شنوایی گوش چپ ) ، کم شنوایی یک طرفه یا ناشنوائی یک طرفه که با عنوان SSD یا UHL شناخته می شود بسیار شایع است و میلیونها نفر در جهان درگیر آن هستند این عارضه معمولاٌ ناشی از عفونت های ویروسی ، بیماری منیر ، آسیب های سر و گردن یا انجام جراحی برای برداشتن تومور مغزی است.

دکتر جعفرزاده بیان کرد: کم شنوایی دو طرفه ( دو گوشی ) زمانی اتفاق می افتد که شما در هر دو گوش در معرض کم شنوایی هستید. کم شنوایی دو طرفه میتواند متقارن یا نا متقارن باشد به عبارتی از دست دادن یکسان شنوایی در هر دو گوش را متقارن می نامند و هنگامی که یک گوش بهتر از دیگری میشنود به آن نامتقارن میگویند .

وی ادامه داد: در معرض صدای بلند قرار گرفتن، وراثت، دارو، آسیب فیزیکی و عفونت از علل کاهش شنوایی دو طرفه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: استفاده از سمعک متداول ترین شیوه مبارزه و درمان کم شنوایی است. افرادی که دچار کم شنوایی دو طرفه هستند، اگر تنها از یک سمعک استفاده کنند جهت یابی دقیق را نخواهند داشت، صدا از هر جهتی که باشد بیمار صدا را از سمتی می شنود که سمعک داشته باشد. پس توصیه می شود افرادی که کم شنوایی دو طرفه دارند از دو سمعک استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha