بیش از ۹۰ درصد از نوزادان در خراسان رضوی وارد چرخه مراقبت می‌شوند

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از۹۰ درصد از نوزادان متولد شده در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در چرخه مراقبتی قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمد احمدیان علت وارد نشدن ۱۰ درصد دیگر نوزادان به چرخه مراقبتی را عدم تمایل والدین دانست و افزود: از این میزان نوزادانی که وارد چرخه مراقبتی می شوند حدود ۸۰ درصد، روند مراقبتی را کامل طی می‌کنند.

وی با اشاره به این که سالانه حدود ۸۵ هزار نوزاد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد متولد می‌شوند ادامه داد: نخستین اقدامی که در چرخه مراقبتی برای نوزادان انجام می‌شود غربالگری هایپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئیدی است که از کف پای نوزاد نمونه خون گرفته می‌شود که اگر نوزادی دچار اختلال هایپوتیروئیدی -که بر رشد و تکامل ذهنی نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد -بود بتوان آن را درمان کرد.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چرخه مراقبتی از بدو تولد تا اواخر پنج سالگی و قبل از ورود به دبستان ادامه دارد که طی این مدت برنامه های مراقبتی به صورت منظم در ۱۶ نوبت انجام می‌شود.

دکتر احمدیان افزود: غربالگری‌های هایپوتیروئیدی، تنبلی چشم و شنوایی از جمله غربالگری‌هایی است که برای نوزادان در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی انجام می‌شود همچنین در برنامه‌های مراقبتی، قد، وزن، وضعیت رشد، وضعیت تکامل ذهنی و فکری و حرکتی نوزاد بررسی می‌شود که در صورت وجود مشکل اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر از برنامه های ویژه در این چرخه مراقبتی است که تاکید می شود تغذیه نوزاد تا ۶ ماهگی انحصاری با شیر مادر، از ۶ ماهگی تا یک سالگی با شیر مادر و غذای کمکی و اگر تا ۲ سالگی شیردهی ادامه یافت نیز همراه با غذای کمکی باشد.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین سعی می شود به مادرانی که قدرت شیردهی ندارند با ارائه مشاوره‌های تخصصی در کلینیک‌های مشاوره شیردهی به رفع مشکل شیردهی آنان کمک کرد که در صورت عدم رفع مشکل شیردهی، شیر مصنوعی یا شیر خشک در اختیارشان قرار می‌گیرد که مادران در مناطق شهری به صورت کوپنی و از داروخانه‌ها به قیمت دولتی تهیه می‌کنند و در مناطق روستایی به صورت رایگان توزیع می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha