تامین بیش از یک میلیون سرم در آذربایجان غربی

مدیر نظارت بر فرآورده‌های دارویی آذربایجان غربی گفت: کمبود سُرم در داروخانه‌ها، مشکلی کشوری است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ، لعیا صدیق راد مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی امروز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کمبود سُرم در داروخانه‌های استان، مشکلی کشوری است، اظهار کرد: برای جبران این کمبود، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دُز سرم تا تیر ماه در استان تزریق شده است که این میزان نسبته به چهار ماه منتهی به تیر ماه سال گذشته، ۲۰۰ هزار دُز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برخی پزشکان از سفارش سرم توسط بیماران حتی با اضافه کردن ویتامین ب کمپلکس برای درمان بیماری خود گلایه دارند، اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد بسیاری از بیماران با وجود نداشتن نیاز به سرم، اقدام به دریافت سُرم می‌کنند در حالیکه این امر با اصول پزشکی متناقض است.

به گفته صدیق راد، در خصوص آنتی بیوتیک‌ها هم وضع همین طور است و مردم یا از پزشک می‌خواهند که آنتی بیوتیک تجویز کنند و یا به صورت آزاد از بازار سُرم تهیه و استفاده می‌کنند.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه فقط تعداد بسیار محدودی دارو شامل ۱۱۹ قلم می‌تواند بدون نسخه پزشک فروخته شود و قیمت آن‌ها هم افزایش نیافته است، گفت: طبق دستورالعمل مربوط به این بخش، استامینوفن کدئین، ناپروکسن، شیاف استامینوفن بزرگسالان، ژلوفن و همه آنتی بیوتیک‌ها شامل این ۱۱۹ قلم نمی‌شود و بدون نسخه، قیمت آن‌ها افزایش یافته است.

صدیق راد ادامه داد: در حدود سه ماه اجرای طرح دارو یار، استفاده از نسخ پزشکی برای خریدهای دارویی افزایش خوبی داشته، ولی هنوز نیاز به اطلاع رسانی در این خصوص وجود دارد.

کاهش تولید در سرم سازی ها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آدربایجان غربی هم گفت: کمبود سرم در داروخانه‌ها یک مشکل کشوری است و باید توجه داشت که تولیدات ۶ کارخانه تولید سُرم در کشور برای رفع نیازها کافی است.

محمد دلیر راد افزود: متاسفانه این کارخانه‌ها با اعلام اینکه هزینه‌های تولید سُرم در کشور بسیار بالاست اقدام به کاهش سرم تولیدی خود کرده‌اند که همین امر موجب کمبود سُرم در کشور شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویار در کشور نیز قیمت سُرم افزایش چندانی پیدا نکرده است، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که هزینه تزریق سُرم چندین برابر هزینه ویزیت و حتی قیمت خود سُرم است بنابراین برخی پزشکان برای سود بیشتر اقدام به تجویز سُرم برای بیماران می‌کنند.

۸۶۰ هزار نفر در آذربایجان غربی، بیمه رایگان سلامت هستند

جواد مجیدی معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت آذربایجان غربی هم در این نشست خبری نیز گفت: در حال حاضر ۸۶۰ هزار نفر در استان زیر پوشش بیمه رایگان سلامت هستند.

وی افزود: بدون اعلام افرادی که پس از به بیمه سلامت استان پیوسته‌اند، اضافه کرد: از ابتدای امسال با اجرای طرح دارویار و دیگر طرح‌ها، ۵۵۰ هزار نفر افزایش بیمه گذار داشته‌ایم.

مجیدی ادامه داد: البته با اجرای طرح دارویار و طی ماه‌های مرداد و شهریور، میزان هزینه‌های نسخه‌ای اداره کل بیمه سلامت آذربایجان غربی، ۸۵ درصد نسبت به خرداد افزایش داشته که این امر نشان دهنده توجه به استفاده از نسخه‌های پزشکی برای دریافت دارو و درمان است.

انتهای پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha