اجرای برنامه تریاژ مددکاری در بخش های اورژانس بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان های امام رضا(ع) ، قائم(عج)، روانپزشکی ابن سینا، طالقانی، هاشمی نژاد از جمله بیمارستانهای پرازدحام این دانشگاه است که تریاژ مددکاری اجتماعی فعال دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر شاپور بدیعی با اشاره به اینکه 100 مددکار اجتماعی در مراکز درمانی زیر پوشش فعال هستند خاطر نشان کرد: در نیمه نخست امسال بیش از 7 هزار خدمت تریاژ مددکاری در مراکز درمانی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه حضور مددکاران اجتماعی در تیم سلامت می تواند به ارتقاء کیفیت زندگی بیماران و توجه به جنبه های روانی اجتماعی سلامت بیانجامد تصریح کرد: در حال حاضر حضور مددکاران اجتماعی در تیم درمان یکی از الزامات نظام سلامت بیمار محور می باشد، با توجه به مفهوم سلامتی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت " سلامتی عبارتست از برخورداری از آسایش کامل جسمی ، روانی - اجتماعی و نه صرفا نبود بیماری و حقیقتا می توان گفت کوتاهترین راه رسیدن به عدالت اجتماعی در نظام سلامت ، توسعه و تقویت واحد های مددکاری اجتماعی در مراکز درمانی میباشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نقش مهم تریاژ اشاره کرد و تصریح نمود: در تریاژ مددکاراجتماعی اقداماتی از قبیل پذیرش مبتنی بر احترام، حمایت روانی اجتماعی، ارجاع به منابع اجتماعی، اجتناب از بستری شدن غیرضروری و ... را برای بیمارانی که در شرایط مختلف و وضعیت های اضطراری و غیراضطراری، مراجعه می کنند انجام می دهد.

دکتر بدیعی تاکید کرد: این اقدام علاوه بر کاهش هزینه های بیمارستان و صرفه جویی در هزینه ها ، باعث افزایش کیفیت خدمات رسانی به بیماران شده و حضور مددکار اجتماعی در بخش اورژانس در هموار کردن اقدامات در موقعیت های بحرانی برای مدیریت موثر بیمار نیز نقش بسزایی دارد .

وی افزود: مددکار اجتماعی در ابتدای ورود بیمار به بیمارستان در کنار تریاژ پرستاری کار خود را شروع می کند و به منظور اولویت بندی بیمار در ارائه حمایت های اجتماعی از گروه های آسیب پذیر مراجعه کننده به مراکز درمانی مواردی از جمله کودک آزاری، حمایت از افراد بی سرپرست، بیماران مبتلا به سرطان، اتباع و بیماران آسیب پذیر .... شناسایی و تحت حمایت های روانی- اجتماعی ، قرار می دهد.

دکتر شاپور بدیعی با تاکید بر مثمر ثمر بودن این فعالیت ها بیان کرد: مددکاران اجتماعی از ابتدای سال با ثبت فرم های الکترونیکی در سامانه سپید و ثبت اطلاعات مددکاری سبب هویت بخشی به این حرفه شده اند.

شاپور بدیعی با بیان اینکه راه اندازی گروه مددکاری اجتماعی در دانشگاه مشهد موجب تقویت و ارتقاء برنامه های آموزشی، توانمندسازی مددکاران در مراکز درمانی شده است ابراز امیدواری کرد:امیدواریم ماحصل خروجی این اطلاعات باعث شود در سطح کلان بتوانیم خدمات موثرتری در جهات مختلف به ویژه پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی انجام دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha