مقابله وزارت بهداشت با مداخله گران درمان

دکتر حسینی یکتا مداخله گری در درمان و تخلفات موجود در این حوزه را موضوعی مهم و چالش برانگیز دانست که در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، از دانشگاه علوم پزشکی کرمان بازدید و با رییس و اعضای هیات رئیسه و هیأت‌های علمی و برد تخصصی رشته طب ایرانی و مکمل این دانشکده دیدار و گفت‌وگو کرد.


مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در ابتدای جلسه با بیان اینکه توسعه روشمند طب ایرانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و بهره مند شدن عموم جامعه از خدمات استاندارد طب ایرانی و گسترش مباحث مرتبط با بحث آموزش و پژوهش در این حوزه، از مسائل مهم و دلیل بازدیدهای ما از دانشگاههای علوم پزشکی کشور است، گفت: اهمیت این مساله در اسناد بالادستی و بین المللی این حوزه به وضوح دیده می شود، در حوزه بین الملل سند راهبردی سازمان جهانی بهداشت را داریم که استفاده از ظرفیت طب های سنتی و مکمل و چگونگی آن را به کشورهای عضو اعلام کرده و در اسناد داخلی بند 12 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از معتبرترین اسناد بالادستی در اختیار داریم که بر توسعه روشمند طب ایرانی و استفاده از ظرفیت این حوزه تاکید می کند.


دکتر نفیسه حسینی‌یکتا افزود: همچنین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و در سال 92 ابلاغ شده است را به عنوان یکی از مهمترین اسناد بالادستی در اختیار داریم.


وی افزود: ما در دفتر طب ایرانی و مکمل به نمایندگی از وزیر بهداشت ترسیم خطوط کلی و چگونگی بهره برداری از ظرفیت طب ایرانی را بر عهده داریم که بازدید از دانشگاهها و بررسی مشکلاتی که در مسیر توسعه طب ایرانی وجود دارد در همین راستا می باشد.


وی در ادامه موضوعاتی همچون تقویت هیات علمی، تجهیز آزمایشگاه دانشکده طب ایرانی، تسریع در راه اندازی سلامتکده این دانشگاه، مداخله گران در درمان و آموزش های غیرمجاز و چالش ها و راهکارهای موجود را مورد بحث و بررسی قرار داد.


مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با ذکر این نکته که باید از ظرفیت‌های متخصصان طب ایرانی و مکمل نهایت بهره را برد، تاکید کرد: خوشبختانه کشور ما از جایگاه ویژه‌ای در حوزه طب‌های سنتی و مکمل در عرصه بین الملل برخوردار است و معتقدیم که باید نهایت استفاده را از ظرفیت و تجربه اساتید و متخصصان این عرصه از علوم پزشکی داشته باشیم.


دکتر حسینی یکتا مداخله گری در درمان و تخلفات موجود در این حوزه را موضوعی مهم و چالش برانگیز دانست که در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
به گفته وی قوانین این حوزه سالهاست که بازبینی نشده و دفتر طب ایرانی و مکمل برای مقابله با این مساله از سنوات قبل مکاتبات زیادی را با نهادهای مربوطه در خصوص وضع قوانین و مجازات های بازدارنده صورت داده است.


مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه ما تا به امروز خلاء جدی در حوزه نظارت بر آموزش داشته ایم؛ اظهار کرد: دفتر طب ایرانی از سالها قبل پیگیر این موضوع بوده است و امروز پس از سالها شاهد هستیم که در وزارت بهداشت علاوه بر دفتر نظارت بر درمان، دفتر نظارت بر بر آموزش هم داریم و ما در دفتر طب ایرانی کمک میکنیم تا موضوع نظارت بر اموزش سامان بیشتری پیدا کند.


وی شهر کرمان را دارای ظرفیت عظیمی در حوزه گیاهان دارویی دانست و ماموریتی که برای این دانشگاه در نظر گرفته شده را همسو با این ظرفیت برشمرد و گفت: ما در حوزه بهداشت طرح ازمایشی ادغام اموزه های طب ایرانی در نظام شبکه ای را اجرا کرده ایم. ان شاالله از آبانماه دوازده یا سیزده دانشگاه وارد بخش دوم میشوند و در جلسات متعدد حسب وظیفه ای که سند تحول دولت مردمی بر عهده ما گذاشته است پیگیر طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه هستیم و دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توجه به ظرفیتی که دارد در این طرح خواهد بود.

گفتنی است پس از این جلسه، نشست مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و اعضای هیات بورد با دستیاران دانشکده طب ایرانی کرمان برگزار شد. بازدید مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و اعضای هیات بورد از دانشکده طب ایرانی و پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیگر برنامه های این سفر بود. همچنین در این سفر نشست خبری با حضور مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل برگزار شد و از سلامتکده طب ایرانی بازدید به عمل آمد.


شایان در این نشست که معاونان دفتر طب ایرانی و رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز حضور داشتند هریک از اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha