اصلاح سبک زندگی مادران در دوران بارداری متناسب با توصیه‌ها و پیشنهادات طب ایرانی

متخصص طب ایرانی و مکمل و پزشک درمانگاه طب ایرانی بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) گفت: عمل به توصیه‌های طب ایرانی در 9 موضوع حوزه زنان بسیار مؤثر بوده و معتقدیم که تدابیر طب ایرانی در درمان بیماری‌های زنان و باروری سالم تاثیرگذار است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر طاهره ملک‌آرا ، اظهار کرد: رفع استرس با استفاده از گیاهان دارویی و طب سوزنی و نیز اصلاح سبک زندگی می‌تواند در بهبود بیماری‌ها کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: اصلاح خواب، تغذیه، کنترل استرس، ورزش در هوای سالم و دفع مواد زائد از بدن در پیشگیری از بیماری و کمک به درمان بسیار مؤثر است.

پزشک درمانگاه طب ایرانی بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) خاطر نشان کرد: در بیماری‌های زنان می‌توان در کنار طب نوین در حوزه ناباروری، خونریزی‌های رحمی، دردهای زمان قاعدگی، بارداری سالم و تسهیل زایمان، شیردهی مناسب مادر و بهبود عملکرد جنسی بانوان و غیره از این طب بهره جست.

دکتر ملک‌آرا با ذکر این نکته که اثر بخشی خوب و کم عارضه بودن در دسترس بودن و مقبولیت روز افزون درمان‌های طب ایرانی در میان مردم از جمله دلایلی است که از این رشته در سطوح مختلف بهداشت و درمان استفاده می‌شود، تأکید کرد: طب ایرانی مجموعه‌ای کامل شامل اصول حفظ سلامتی جهت پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین روش‌های درمانی مفید و مؤثر همچون حجامت نواحی مختلف بدن، فصد، زالو درمانی، طب فشاری، طب سوزنی و غیره بوده که در کنار طب نوین نقش بسیار مهمی را در امر کنترل و درمان بیماری‌ها ایفا می‌نماید.

وی اضافه کرد: همچنین نقش طب سنتی ایرانی در بهبود وضعیت تغذیه مادران و رژیم‌های چاقی و لاغری موثر، و کمک به ارتقاء و بهبود حالات روانی و افزایش اعتماد به نفس مادران برای داشتن زندگی با نشاط و خانواده سالم را نیز در تمام دوران زندگی بانوان می‌توان مد نظر قرار داد.

متخصص طب ایرانی و مکمل ادامه داد: این طب تمهیدات تغذیه‌ای و جسمی و روانی برای دوران جنینی، نوزادی، طفولیت، بلوغ، جوانی، بارداری و زمان یائسگی بانوان دارد که می‌تواند همچون گنجینه‌ای به یادگار مانده از گذشتگان مورد استفاده مناسب قرار گیرد و قطعاً می‌توانیم با اطلاع‌رسانی مناسب و استفاده علمی و به‌جا از این میراث با ارزش بزرگان علمی کشورمان، برای ارتقاء سلامتی هموطنان عزیز و بیرون کرد مداخله‌گران از این حوزه پزشکی کوشا باشیم.

دکتر ملک‌آرا در خصوص تدابیر طب ایرانی در بارداری، گفت: ما اصلاح سبک زندگی مادران در دوران بارداری را متناسب با توصیه‌ها و پیشنهادات طب ایرانی داریم و معتقدیم داشتن یک بارداری سالم در تحقق 6 موضوع بسیار مهم کاهش استرس مادران، رفع مشکلات گوارشی مادر (تهوع، نفخ، یبوست و بی اشتهایی)، تنظیم خواب مادر، کمک به وزن‌گیری مناسب جنین، افزایش هوش جنین با تدابیر تغذیه‌ای و تسهیل در امر زایمان بسیار حائزاهمیت بوده و هست.

وی افزود: کمک‌ها و تدابیر طب ایرانی برای مادران در بعد از زایمان شامل کمک به افزایش شیر مادر و کمک به کاهش زردی نوزادان با تدابیر گیاهی و تغذیه‌ای، کمک به بهبود وضعیت روانی مادر و کاهش استرس، کمک به بهبود وضعیت گوارش مادر، مشاوره تغذیه برای بهبود متابولیسم بدن و تناسب اندام، بهبود سبک زندگی مادران قبل و بعد از بارداری، طب سوزنی برای لاغری و کاهش استرس مادر و دردهای عضلانی، کمک به بهبود عملکرد جنسی مادر بعد از زایمان و بهبود لکه‌های پوستی ناشی از بارداری با طب سوزنی و تدابیر گیاهی و تغذیه‌ای بوده است.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد با اشاره به اینکه برای داشتن فرزندان بیشتر و سالم حفظ سلامت جسمی و روحی مادر بسیار حائزاهمیت است، تصریح کرد: در این خصوص باید بگوییم که عمل به توصیه‌های طب ایرانی در حوزه زنان در 9 اصل کمک به درمان خونریزی‌های نامنظم رحمی، کمک به درمان نازایی مرد و زن، بهبود عملکرد جنسی بانوان، کمک به تناسب اندام با تعدیل وزن، کمک به کاهش استرس، کمک به کنترل بهتر فشار خون و دیابت با کمک فیتوتراپی، تغذیه و بهبود سبک زندگی، کمک به بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک، کمک به بهبود درد و سندروم پیش از قاعدگی و کمک به مادران باردار در بهبود تهوع حاملگی، دردهای عضلانی، کاهش استرس و غیره کمک کننده است.

دکتر ملک‌آرا در پایان گفت: برای شیردهی بهتر، برگشت سریع مادر به توانایی جسمی قبل از بارداری، جلوگیری از اضافه وزن پس از زایمان و بهبود وضعیت گوارش مادر و نوزاد می‌توان از تدابیر طب ایرانی و درمان‌های گیاهی و اصلاح سبک زندگی بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha