استاندار سیستان و بلوچستان بر فراهم کردن زیرساخت های بندر چابهار تاکید کرد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات زیرساختی ستاد توسعه سواحل مکران می تواند با وحدت فرماندهی و هماهنگی و همکاری موجب نظم و برنامه ریزی بیش از پیش در جهت توسعه سواحل مکران و بندر چابهار شود.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت؛ حسین مدرس خیابانی در نشست شورای اداری شهرستان های جنوب استان که با حضور سردار دهقان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران در چابهار برگزار می شد، خاطرنشان کرد: بندر چابهار به اندازه نام و ظرفیتش رشد نکرده است که امیدواریم با حضور سردار دهقان در راس شورای توسعه سواحل مکران، ظرفیت های بالقوه بندر چابهار و سواحل مکران که به فرموده رهبر معظم انقلاب به گنج پنهان مشهور است، بالفعل شود.

وی اضافه کرد: برای توسعه سواحل مکران به ۵ زیرساخت مهم نیاز است تا در این منطقه تحول ایجاد شود.

استاندار ادامه داد: راه آهن یکی از این زیرساخت ها است؛ که قطعاً در هیچ جای دنیا بندر تجاری بدون اتصال به ریل وجود ندارد.

مدرس خیابانی اظهار داشت: بنابر مطالعات کارشناسی، در صورت تکمیل این طرح ۷۰ درصد بار ترافیکی شرق کشور توسط این خطوط ریلی انجام می شود.

وی ادامه داد: راه؛ موضوع بسیار مهمی است و با توجه به اینکه راه های متصل به چابهار برای حجم بالای سرمایه گذاری و حمل و نقل کالا و مسافر مناسب نیست، حتماً بایستی راه های سیستان و بلوچستان به بزرگراه و آزادراه تبدیل شوند.

استاندار تصریح کرد: البته برای توسعه سواحل مکران باید به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایجاد اشتغال و تولید نیز باشیم.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان "گازرسانی" را به عنوان دومین زیرساخت مورد نیاز در این بندر تجاری برشمرد و افزود: بسیاری از پروژه های بزرگ منطقه در انتظار رسیدن گاز و تکمیل خطوط گازرسانی است.

استاندار سومین زیرساخت را "آب" برشمرد و گفت: جای تعجب دارد که مردم در نزدیکی اقیانوس با کمبود آب مواجه باشند؛ لذا ضروریست با شیرین سازی آب دریای عمان جهت مصارف؛ آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و طرح‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد اقدام فوری صورت گیرد.

وی اظهار داشت: موضوع آبرسانی از شمال استان به شهرستان زاهدان کار درستی نبوده است به همین دلیل باید موضوع انتقال آب دریای عمان عملیاتی شود و همچنین موضوع آب شیرین کن های ساحلی نیز با جدیت دنبال شود.

وی حمل و نقل را چهارمین مورد و عامل شتاب دهنده توسعه سواحل مکران دانست و افزود: موضوع فرودگاه بسیار حائز اهمیت است و قطعاً در کنار توسعه فرودگاه کنارک باید در خصوص احداث فرودگاه جدید نیز تدابیر لازم اندیشیده شود چرا که می تواند به توسعه منطقه کمک کند.

استاندار سیستان و بلوچستان در پایان گفت: طرح توسعه بندر چابهار بایستی در دستور کار قرار گیرد و قطعاً باید هم زمان با توسعه سایر زیرساخت ها با جدیت دنبال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha