نگاه ویژه طب ایرانی به سلامت زنان

پزشک و متخصص طب سنتی ایران با اشاره به اینکه زنان محور سلامت خانواده محسوب می شوند، عنوان کرد: بیشتر خانم‌ها به سلامتی خود بی‌توجه‌اند در حالیکه پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت زنان است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر مهشید چایچی با بیان اینکه زنان محور سلامت خانواده محسوب می شوند و پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت زنان است؛ گفت: این در حالی است که بیشتر خانم‌ها به سلامتی خود بی‌توجه‌اند، بعضی از زنان تنها به بعد جسمی سلامتی خود توجه می‌کنند. گروهی دیگر کمی جلوتر هستند و به سلامت روان خودشان هم اهمیت می‌دهند. تعداد کمی از زنان به سلامت اجتماعی و شغلی هم فکر می‌کنند. اما حتی همین هم کافی نیست. بعد معنوی سلامت از ابعادی است که خیلی زیاد به فراموشی سپرده می‌شود.


وی افزود: برای توجه به ابعاد مختلف سلامت زنان لازم است توجه به این موضوع داشته باشیم که برای هر کدام خوراک و ورزش مناسب فراهم کنیم. این یعنی باید تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنیم به طوری‌که ما را در مسیر سلامتی و رشد قرار دهد.


دکتر چایچی ادامه داد: در طب ایرانی مهمترین روش برای حفظ سلامتی انسان ورزش است. اولین قدمی هم که برای درمان بیماری پیشنهاد شده، تغییر غذا بر اساس شرایط فردی است. در اغلب اوقات معالجه با دارو و روشهای دستی در اولویتهای بعدی درمان قرار می‌گیرند. به همین علت برای رسیدن به سلامتی در ابعاد مختلف این دو مورد یعنی ورزش و غذا جزو اساسی ترین اقدامات هستند.


وی با اشاره به اینکه در طب ایرانی شش گام ضروری برای سلامت زنان وجود دارد؛ گفت: غذای خود را بر اساس ویژگیهای فردی(مزاج) و شرایط خود انتخاب کنید. از خوردن غذای ناسالم و تند خوردن بدون جویدن کافی غذا پرهیز کنید. هنگام خوردن غذا سعی کنید به مراحلی که تک تک اجزای این نعمت خدا از زمان تولید گذرانده‌اند تا به غذایی که می‌خورید تبدیل شده‌اند، فکر کنید. شکرگزار باشید و از افکار مزاحم و نگرانی‌ها خودتان را دور نگهدارید.


این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: اگر می‌خواهید سلامت جسم، روان و ... همه را یکجا حفظ کنید؛ در طول روز حتما برنامه ورزش برای خودتان داشته باشید. ورزش تنها منبع تولید انرژی و حرارت درونی (حرارت غریزی) بعد از تولد است. حرارتی که طول عمر و انرژی شما را تامین می‌کند. پس ورزش منظم را از دست ندهید؛ حتی اگر مدت آن 5تا10 دقیقه باشد. دو درجا، پیاده روی تند، حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و توجه به تنفس، بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های پر مشغله هستند. به تدریج تعداد این پنج دقیقه‌ها را در میان کارهایتان بیشتر کنید تا دست کم به 45 دقیقه در روز برسد. وقتی می‌خواهید یک جا و پشت سر هم ورزش کنید؛ ممکن است نتوانید برنامه را جور کنید؛ اما صرف 5 دقیقه به تناوب در بین کارهای روزانه کار آسانی است.


وی با اشاره به اینکه خواب کافی و به موقع از ملزومات سلامتی است؛ تصریح کرد: خواب خوب از حدود ساعت 10 شب تا کمی قبل از اذان صبح توصیه می‌شود. اگر شیرخوارتان نمی‌گذارد شب خوب بخوابید، همانطور که او را روی پاهای خودتان تکان می‌دهید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید به خودتان تلقین کنید که دارید کنترل جسمتان را به دست می‌گیرید. هر چقدر شما بیشتر احساس کلافگی و ضعف کنید، کودکتان بیشتر بی‌قراری می‌کند زیرا حس شما ناخودآگاه به او منتقل می‌شود.


دکتر چایچی تاکید کرد: به جای اینکه کم خوابی را تهدیدی برای سلامت جسم خود ببینید؛ این موقعیت را فرصتی برای سلامت معنوی خود بدانید که نصیب هر کسی نمی‌شود. مقابله با بعد حیوانی وجودتان، بعد معنوی وجودتان را قوی‌تر می‌کند. اما این به شرطی است که آگاهانه عمل کنید و تسلیم نیازهای جسمی خود نشوید. تنفس عمیق به شما کمک می‌کند که کنترل جسم را به دست بگیرید و آگاهانه از خواسته‌های جسم عبور کنید. این یکی از همان ورزشهایی است که برای تقویت بعد روان‌تان باید انجام دهید.

سحر بهترین زمان برای صرف وقت برای روح و روان خودتان است. عبادت، قرآن خواندن، مطالعه، نرمش، تمرکز، تنفس عمیق، در این ساعات آرام، بی دغدغه‌ی بچه‌ها، حس نشاط و سلامتی را در وجود شما بیدار می‌کند.

دکتر چایچی با بیان اینکه زندگی هر کس پستی و بلندی‌هایی دارد که خیلی اوقات از کنترل او خارج است. اظهار کرد: ضمن اینکه تلاش می‌کنید موقعیت خود را آگاهانه درک کنید و بهترین کار ممکن را در آن شرایط انجام دهید؛ به این فکر کنید که این شرایط از طرف یک قدرت نامتناهی برای شما فرستاده شده تا بتوانید آبدیده شوید و درسهای زیادی از این وضعیت بیاموزید. یادتان باشد برای چه به این دنیا آمده‌اید. همه تهدیدها می‌توانند فرصتی برای رشد و تکامل شما باشند. بنابر این افسردگی، ترس و اضطراب را با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید و به پیش بروید.


این پزشک و متخصص طب ایرانی توصیه کرد: اگر در هر لحظه از زندگی احساس ضعف کردید و دچار نا امیدی شدید، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید. همانطور که جسم شما هنگام بیماری به پزشک نیاز دارد، روان و روح شما نیز به پزشک معنوی نیاز دارد.


وی با بیان اینکه در گذشته‌ پزشکان نه تنها به علوم جسمانی انسان آگاه بودند بلکه حکیم و آگاه به مراحل رشد معنوی انسان نیز بودند؛ عنوان کرد: اگر چه در دروس دانشگاهی کمتر به ابعاد غیر جسمی درمان توجه می‌شود؛ اما امروزه هم بعضی بزرگان – چه مشهور و چه ناشناخته- حکیم معنوی هستند. بهتر است اگر پزشک معنوی ندارید، یکی از این حکیمان برای خود پیدا کنید که در چنین شرایطی شما را راهنمایی کند.


وی در ادامه افزود: یکی از روش‌های ورزش معنوی این است که در هر لحظه آگاه باشید کاری که انجام می‌دهید چه نقشی در رشد معنوی شما دارد. آیا در راستای تکامل شماست یا نه؟ و اگر نیست مشخص است که ادامه آن به صلاح شما نیست. غذاهای معنوی بسیار متنوع هستند. این ذهن شماست که کمک می‌کند از کوچکترین فعالیت روزانه غذایی برای روح خود تامین کنید، شاید به همین علت است که ارزش اعمال به نیت آن است. نه تنها مطالعه، عبادت و کمک به دیگران جزو غذاهای معنوی هستند؛ بلکه بازی با فرزندتان، غذا پختن، نظافت منزل، آرایش کردن، مراقبت از خود، مهمانی رفتن و دیدار دوستان قدیمی هم می‌تواند غذای معنوی برای شما باشد. تنها کافی است که قصد و نیت مناسبی در حین انجام آن داشته باشید.


دکتر چایچی در پایان گفت: آب و هوایی که در آن نفس می‌کشیم و دنیای اطراف اگر چه آلوده است اما برای در امان ماندن از آن آلودگیها هم راه ساده‌ای وجوددارد: تقویت سیستم دفاعی هوشمند بدن(طبیعت مدبره). این سیستم هوشمند مواد زاید را اگر ناچیز باشد، به راحتی از طریق راه‌های دفعی بدن مانند ادرار، مدفوع، عرق، عادت ماهانه، اشک و سایر ترشحات بدن، از بدن خارج می‌کند. بنابر این مراقب باشید که این مسیرها در بدنتان خوب و فعال باشند. در صورت وجود یبوست، قطع عادت ماهانه و اختلال در هر یک از مواد دفعی به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha