اقامه نماز، احیای ارزش هاست/ تهیه سند ۵ ساله برای توسعه نماز خراسان رضوی

نشست خبری اصحاب رسانه استان با مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در خصوص گزارش فعالیت ها و عملکرد شش ماهه اول سال 1401 برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت و به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین امرالله سبحانی‌نیا، مدیر ستاد اقامه نماز استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که سه شنبه ۲۶ مهرماه، در دفتر ستاد اقامه خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تشریح فعالیت‌های این ستاد در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ از تدوین سند ۵ ساله برای توسعه نماز خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: هدف این سند ۵ ساله، تلاش برای مطلوب‌سازی وضعیت موجود است و هدف‌گذاری در جهت کاهش نواقص صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی نیا مدیر ستاد اقامه نماز استان با بیان اینکه سالانه بیش از ۷۰ تفاهم‌نامه کشوری به ستاد اقامه نماز ابلاغ می‌گردد، تشریح کرد: اسناد بالادستی از جمله پیام‌های مقام معظم رهبری، آیین‌نامه دولت در حوزه نماز، مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که موظف به اجرای آن در قالب تفاهم‌نامه حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی با وزیر مربوطه و نماینده رئیس جمهور در ستاد اقامه نماز امضا می‌شود و به استان ‌ها ابلاغ می‌گردد. پس از آن در ستاد اقامه نماز استان، بومی‌سازی این تفاهم‌نامه‌ها صورت می‌گیرد و ۲۰ تا ۳۰ درصد اجازه جابه‌جایی داریم، به‌عنوان مثال ممکن است سازمانی در زمینه معرفی شده، برنامه بهتری داشته باشد، در این صورت برنامه بومی پس از تأیید و تصویب در ستاد اقامه نماز استان، اجرا می‌شود، بنابراین پشتیبانی از تفاهم‌نامه‌های ابلاغی و مشاوره در بومی‌سازی و اجرای مفاد آن‌ها از جمله وظایف و برنامه‌های ستاد اقامه نماز استان است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های اجرایی امسال ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، برگزاری شب شعر با عنوان «نماز و انتظار» در چند شهرستان به صورت قطبی، از جمله سبزوار، جوین، جغتای، و نیز نیشابور با شهرستان‌های زیرمجموعه است، البته مرکزیت این جشنواره، شب شعر «نماز و انتظار»، یعنی نیمه شعبان و ماه مبارک رمضان بوده است. هدف از برگزاری این برنامه، معرفی اشعار برتر شعرای محلی بوده که در ستاد مورد بررسی و داوری قرار گرفتند و اشعار منتخب دریافتی در شب شعری که با همکاری فرماندار، امام جمعه و آموزش و پرورش شهرستان برگزار شد، ارائه و از شعرای محلی برتر، تقدیر شد.

وی ضمن تشکر از همکاری آستان قدس رضوی و معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی، و اداره‌کل راه آهن خراسان در اجرای برنامه‌ «راه روشن» که در ایام نوروز در سطح استان صورت گرفت، تشریح کرد: برنامه‌هایی همچون مسابقه کتابخوانی، اقامه نماز، پاسخگویی به سوالات و احکام و کار با کودکان از جمله برنامه‌هایی بوده که در قطار توسط روحانی هنرمند در دو مسیر مشهد – خوزستان و مشهد – یزد اجرا شده است و بیش از ۳۶ هزار نفر در این برنامه‌ها شرکت کردند.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی بیان کرد: از جمله برنامه‌های در حال اجرای ستاد اقامه نماز استان در راستای تجمیع برنامه‌های علمی، ادبی و هنری، مانند فیلم عمار، جشنواره فرهنگی–هنری امام رضا(ع) تصمیم برآن شد امسال به صورت یکپارچه و با عنوان «فجر تا فجر» آثار در زمینه‌های ادبی، علمی،هنری، پژوهشی تا پایان آذر ماه جمع‌آوری می شود. پس از پایان یافتن این مهلت، آثار، بررسی و برگزیده‌های استانی به مرحله کشوری ارسال خواهند شد. طبق آمار تاکنون، خراسان رضوی با ۱۶۴ اثر از جمله استان‌هایی است که بیشترین آثار را به جشنواره کشوری ارسال کرده است.

سبحانی‌نیا افزود: انتشار ماهیانه نشریه الکترونیکی «یاوران نماز خراسان رضوی» که در آن انعکاس فعالیت‌ها و تلاش‌های یاوران نماز و آموزش‌های لازم برای پشتیبانی یاوران نماز ارائه می‌شود، از دیگر فعالیت‌های ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی است.

مستندسازی تمامی عملکردهای سازمان‌ها

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با اشاره به ثبت و ضبط تمامی عملکردهای سالانه دستگاه‌ها در سامانه کشوری «سجاده» و ارسال آن به استان‌ها، اظهار کرد: در شورایی با حضور نمایندگان امام جمعه، استاندار، سازمان برنامه و بودجه، همچنین یک یا دو نماینده به عنوان نماینده کل سازمان‌ها، تمامی گزارشات کشوری، مستندسازی می‌شوند. پس از آن، ارزیابی و ارائه گزارش به استانداری و ستاد اقامه نماز در تهران صورت می‌گیرد و بهترین وزارتخانه، میان وزارتخانه‌ها انتخاب و در اجلاس سراسری نماز مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی در همین راستا به معرفی بهترین سازمان‌ها در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: این سازمان‌ها براساس شاخصه‌های ذکر شده، بهترین عملکرد را داشتند، البته مقایسه‌ای میان سازمان‌ها نیست و به تعداد کارکنان و بزرگی سازمان‌ها ربطی ندارد، بلکه کمیت و کیفیت ایفای وظایف ابلاغی در تفاهم‌نامه‌ها در شورا مدنظر است. سازمان‌های راه آهن، اقتصاد دارایی، برق منطقه‌ای، سازمان مدیریت، منابع طبیعی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش از جمله برترین‌ها بودند که در جشنواره شهیدرجایی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

سبحانی‌نیا افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ تفاهم‌نامه به دست ستاد اقامه خراسان رضوی رسیده که به سازمان‌ها ابلاغ شده است و از آن میان حدود ۳۰ مورد در حال بومی‌سازی و اجراست و از آن جمله برگزاری نمایشگاه آثار دیجیتالی نماز است که در این روش نوین یکی از هنرمندان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰ آیه از قرآن کریم در مورد نماز را با رویکرد داستانی در قالب نقاشی ارائه کرده که علاوه بر مشهد، در نیشابور، سبزوار و داورزن نیز در حال برگزاری است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته تلاش شد تا سندی ۵ ساله برای توسعه نماز خراسان رضوی تدوین شود. این سند پس از ویرایش به ستاد اقامه نماز کشور ارسال و در آنجا پذیرش شد. هدف این سند ۵ ساله، تلاش برای مطلوب سازی وضعیت موجود و هدف‌گذاری در جهت کاهش نواقص موجود می باشد بنابراین تلاش‌های پس از این ستاد اقامه استان برای بومی‌سازی، باید در راستای تحقق اهداف سند باشد و افزایش کمی و کیفی شاخص‌ها براساس آنچه موجود است، تعیین و برنامه‌های اجرایی در جهت آن صورت می گیرد، به عنوان مثال اگر کمبود ۱۰۰۰ نمازخانه در مدارس مشخص شده است، در پایان این دوره، باید به درصدی بسیار کمتر از این مقدار برسد.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب مساجد بین‌راهی از نظر کمی بیان کرد: نگهداری و بروز بودن مساجد بین‌راهی اهمیت فراوانی دارد و مساجد میان راهی آستان قدس رضوی در این زمینه الگویی برای دیگر مساجد است.

سبحانی‌نیا با مهم برشمردن اهمیت نسل نو، مطرح کرد: مهم‌ترین برنامه ستاد اقامه استان خراسان رضوی ، مشارکت در آموزش و پرورش در حوزه نماز است و در راستای این برنامه، ۵ طرح در حوزه نماز به آموزش و پرورش ابلاغ گردیده است.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با تاکید بر اینکه دوران کودکی، دوران تمرین است، نه دوران تکلیف بیان کرد: سوء مدیریت والدین و اولیای مدرسه را از جمله علت‌های اصلی کمرنگ شدن نماز در نزد کودکان و نوجوان برشمرد.

سبحانی‌نیا در ادامه این نشست خبری، در خصوص جوانانی که نماز می‌خوانند، ابراز کرد: در گذشته جوان مانند گلی بود که در گلدان یا در باغچه‌ای بود که از هر طرف به آن رسیدگی می‌شد، نه هوا آلوده بود، نه مشکلات دیگر وجود داشت. اما جوان امروز با همین نماز خواندن مانند کسی است که مجاهدت می‌کند. در حالی که دوستان مدرسه، اطرافیان، همه او را باز می‌دارند. یکی می‌گوید برای چه عربی می‌خوانی؟ دیگری می‌گوید اینهایی که نماز می‌خوانند آیا کارهای دیگر آنان درست است و به این دلیل همیشه در تردید است. لذا در زمان کنونی کار برای همه ما سخت شده است، اما اجرش هم بیشتر شده است. اگر با این نگاه به کارهای فرهنگی آن هم در جوار امام رضا(ع) نگاه کنیم، اجر دنیوی و اخروی خواهیم داشت.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی بیان کرد: ستاد اقامه نماز و تشکیلات آن از نظر کاری و سیاست‌ها زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری است و سالانه باید برنامه‌هایش توسط دفتر رهبری تایید شود و ریاست ستاد اقامه نماز کشور با حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی است که این تشکیلات در تهران حداکثر متشکل از ۵۰ نفر است که بخشی سرباز هستند و در مراکز استانها ۵ نفر که دو نفر سرباز و سه نفر هم نیروی قراردادی است.

وی ادامه داد: با وجود این تعداد محدود اما یاوران نماز زیادی داریم. در هر اداره و شهرستان یک رابط داریم. به عنوان مثال با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، با دبیرخانه استانی که در آموزش و پرورش تبادکان تاسیس کردیم بیش از ۱۰ هزار یاور نماز از بین دانش‌آموزان و معلمان با ستاد اقامه نماز همکاری دارند. یاور نماز یعنی مبلغ و همکار ما. همین نماز یاور را در جاهای مختلف با هسته‌های کوچکتر نیز داریم. ما از این نماز یاوران در جهت کار و ترویج فعالیت‌های خود استفاده می‌کنیم.

سبحانی‌نیا، ستاد اقامه نماز را یک تشکیلات مردمی خواند و گفت‌: این ستاد با تشکیلات محدود اما یاران فراوان است. مثلاً نشریه الکترونیکی یاوران نماز داریم که خانم هنرمندی بیش از یک سال به صورت رایگان فعالیت‌های ویراستاری و صفحه‌آرایی محتوایی را انجام می‌دهند.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اعتبارات این ستاد را به سه دسته تقسیم کرد و اظهار کرد: از نظر اعتبارات ما ۳ بخش اعتبارات داریم. اعتبارات مشارکتی که بیشترین اعتبارات را شامل می‌شود، به عنوان مثال مسابقه کتابخوانی برگزار می‌کنیم از مدیر آن اداره کل درخواست می شود اگر از سازمان شما کسی برنده شد جایزه آن شخص را تقبل کنند.

وی ادامه داد: بخشی از اعتبارات برای مسائل جاری را دفتر مقام معظم رهبری و بخشی دیگری هم توسط دولت تامین می‌شود، اما اعتباراتی که در رسانه‌ها اعلام می‌شود مجموع اعتبارات است که از کانال‌های مختلف به دست می‌آوریم. تهران ماهیانه حداکثر سه میلیون تومان اعتبار به خراسان رضوی تخصیص می‌دهد اما، ۳۰ میلیون تومان کار فرهنگی با این پول انجام می‌دهیم. در واقع بیشتر کارها با مشارکت و حمایت سازمان‌ها و مردم است. گاهی مشارکت اینگونه است که ما برای یک مسابقه کشوری اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما جوایز را تهران تامین می‌کند.

وی در خصوص فعالیت‌های این ستاد بیان کرد: با وجود کرونا به ۳۲۰۰ کارمند، معارف نماز را به صورت حضوری و مجازی آموزش داده شد و آزمون برگزار کردیم و گواهی صادر کردیم. بیش از ۶۳ جلسه گفتمان دانش‌آموزی را با بیش از ۳۸۰۰ دانش‌آموز در کرونا برگزار شد.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در مورد مخاطب‌شناسی افزود: هر گروه مخاطب یک سرفصل آموزشی دارد. به عنوان مثال برای کارمندان سرفصل نماز و خانواده داریم. چگونه فرزندمان را به نماز علاقه‌مند کنیم؟ چه پرسش‌های جوانان می‌پرسند که باید والدین پاسخ گویند؟ مهمترین عنصر علاقه‌مندی خصوصاً کودکان به نماز خود والدین هستند.

وی افزود: اگر مخاطب ما دانش‌آموز باشد می‌گویم چرا نماز می‌خوانیم؟ چرا عربی می‌خوانیم؟ چرا دختر زودتر از پسر تکلیف می‌شود؟ اصلاً نماز چه فایده‌ای دارد؟ کسانی که نماز نمی‌خوانند زندگیشان بهتر یا بدتر است؟ چرا کشورهایی که نماز نمی‌خوانند باران بیشتر می‌آید؟ ما تلاش می‌کنیم پرسش‌هایی را که او در فضای مجازی و … شنیده است پاسخ دهیم.

اقامه نماز؛احیای ارزش ها

سبحانی‌نیا اقامه نماز را احیای ارزش‌ها دانست و ابراز کرد: کار ما آموزش معارف نماز با توجه به ذائقه و نیازسنجی مخاطب است.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی افزود: از دیگر اقدامات ستاد اقامه نماز، برگزاری مسابقات کشوری و استانی است. مسابقه «سرود یکتایی» با همکاری و مشارکت چندین سازمان انجام شد. به دلیل کرونا همه اعضای خانواده از پدر و مادر و فرزندان صوت از قرائت نماز ارسال نمایند. اگر قرائت صحیح بود در گردونه مسابقه قرار می‌گیرند و گواهی صحت قرائت به آنها اعطاء می‌شود، که در این بین در حدود ۲۰۰۰ فایل صوتی ارسال شد.

وی با ابراز تشکر از رسانه صدا و سیما خصوصاً رادیو ملی زائر افزود: در دوران محرم و صفر، مسابقه‌ای تحت عنوان «یاران خورشید» به همت ستاد اقامه نماز و با همکاری دیگر دستگاه های استان تولید شد که هر روزه در چندین نوبت زندگی یکی از یاران امام حسین(ع) در رادیو ملی زائر پخش که در مجموع ۴۰ هزار نفر در این برنامه شرکت کردند.

سبحانی نیا ادامه داد: در برنامه استانی مسابقه کتابخوانی «یاوران نماز» که به صورت استانی برگزار شد، ۲۴ هزار نفر از یاوران نماز در این مسابقه شرکت کردند. کتاب‌های مورد مسابقه کتاب مناسب با محتوای مناسب بود. به عنوان مثال برای کودکان کتاب قصه برای نوجوان کتابی که مورد درسی آنها باشد.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در پایان در خصوص نقش مادر و اهمیت آن خاطر نشان کرد: ما به مادران نیز آموزش می‌دهیم. اگر مربی خوبی باشیم، مانند مربی فوتبال که ابتدا از ۲۰ دقیقه تمرین آغاز می‌کند و رفته‌رفته به ۱۲۰ دقیقه می‌رساند، باید به مادران آموزش دهیم که ابتدا به تکلیف سنگین، بچه‌ها را وادار نکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha