تمامی فرم‌های ۱۸ گانه پرونده‌های بیماران به‌صورت کامل الکترونیک شده است

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی فرم‌های ۱۸ گانه پرونده‌های بیماران به‌صورت کامل الکترونیک شده و در کنار آن آموزش‌های خانواده و بیمار هم ارائه می‌شود، اما معتقدیم که برای اثرپذیری بهتر نیازمند فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص هستیم تا این شیوه نوین پزشکی آنگونه که باید معرفی شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ایوب توکلیان اظهار کرد: طرح پزشکی از راه دور در مراکز و خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌های مرجع در حال اجرا بوده و در قالب این طرح پیاده‌سازی نظام ارجاع هم که بخشی از برنامه تله مدیسین هست طبق برنامه ابلاغی وزارت بهداشت، بهداشت و آموزش پزشکی اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: خدمات قابل ارائه دستگاه ارائه خدمات پزشکی از راه دور شامل امکان نوار قلب، اندازه‌گیری اکسیژن خون، کنترل فشارخون، قند خون، چربی خون، سونوگرافی، چک کردن وضعیت بینایی، شنوایی و وزیت و مشاوره پزشک از راه دور و غیره بوده است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مدت ۲ سال است که طرح پزشکی از راه دور در کلان منطقه ۹ فعال شده است، خاطرنشان کرد: این خدمات در بیمارستان‌های دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ۹ گانه خراسان بزرگ شامل مشهد، بجنورد، بیرجند، گناباد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام و اسفراین ارائه می‌ شود.

دکترتوکلیان با ذکر این نکته که در طول ۲۴ ماهه اخیر خدمات موثر زیادی ارائه شده، اما کافی نیست، تاکید کرد: معتقدیم که ظرفتیمان به مراتب بیشتر از میزان موجود است و زیرساخت‌های لازم و موردنیاز آن هم آماده است و تنها نیازمند فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص هستیم تا این شیوه نوین پزشکی آنگونه که باید معرفی شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

اثرات مثبت طرح پزشکی از راه دور در مشاوره‌های پزشکی و تسهیل در امر درمان بیماران کرونایی و غیرکرونایی

وی با اشاره به اینکه کمک‌های این شیوه درمانی در مشاوره‌های پزشکی و تسهیل در امر درمان بیماران کرونایی و غیرکرونایی بسیار موثر بوده است، اظهار کرد: هم‌اکنون امکان برقراری ارتباط موثر از راه دور با پزشکان تمامی نقاط کشور میسر بوده و در مرحله بعد هم این ارتباط را با پزشکان خارج از کشور برقرار خواهیم کرد و در گام نخست این ارتباط را با پزشکان ۳ کشور تاجیکستان، عراق و افغانستان برقرار خواهیم کرد.

دکترتوکلیان اظهار کرد: اقدام بعدی طرح پزشکی از راه دور فعالیت در حوزه خدمات روستایی بوده تا همچون ساکنان مناطق شهری بتوانند از دریافت این نوع خدمات بهره‌مند گردند و برای هر موردی نیاز به انتقال بیمار از روستا به شهر نباشد و کارها و اقدامات آن طبق برنامه نظام ارجاع و در سطوح ۱، ۲ و ۳ اجرا می‌شود.

ارتقای سامانه تیتک و توسعه ارتباطات حوزه پزشکی از راه دور با حوزه‌های بهداشت، درمان و غذا و دارو در مناطق شهری و روستایی

وی تصریح کرد: برای توسعه HIS به دنبال صدور گواهی فوت الکترونیک، پرونده الکترونیک مادر و نوزاد و داشبوردهای مدیریتی معاونت درمان بوده، ضمن توسعه ارتباطات حوزه پزشکی از راه دور با حوزه‌های بهداشت، درمان و غذا و دارو در مناطق شهری و روستایی و ارتقای سامانه تیتک را خواهیم داشت.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مدیریت تخت‌های بیمارستانی و خدمات مرکز پایش مراقبت های درمانی (MCMC) به‌صورت هوشمند بوده و در خصوص داشبوردها هم دسترسی‌ها به مسئولان و عوامل مربوطه فعال است و در تلاش هستیم تا همکاران حوزه فناوری سلامت متناسب با شرح وظایف مشخص خود داده‌ها و اطلاعات بیماران را به‌صورت مستمر داشته باشند.

دکترتوکلیان تصریح کرد: تمامی خدمات ویزیت‌های درمانگاهی و بیمارستانی و همچنین نسخ دارویی در این مجموعه‌ها به صورت کامل الکترونیکی انجام می‌شود و با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی دیگر خطاهای ناخواسته‌ای که در نسخه خوانی و تحویل داروی نسخ دست نویس وجود داشت مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی حوزه تحت پوشش این دانشگاه در طرح نسخه نویسی فعال هستند و نقصی بابت رفع آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این برنامه همگام با سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز و به لحاظ عملکردی وضعیت بیمارستانی نسخه نویسی الکترونیک را در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسیار خوب می‌دانیم.

تاثیرات مثبت اجرای طرح‌های پزشکی از راه دور و نسخه‌نویسی الکترونیک در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به تاثیرات مثبت اجرای طرح‌های پزشکی از راه دور و نسخه‌نویسی الکترونیک در حوزه تحت پوشش این دانشگاه، بیان کرد: از زمان اجرای طرح‌های الکترونیک سرعت ارائه خدمات در ابعاد کمی و کیفی افزایش داشته و ضمن رشد چشمگیر سرعت در امر خدمات‌رسانی به مردم، شاهد کاهش قابل توجه خطاهای پزشکی، کاربری و ثبت داده‌ها بودیم.

دکترتوکلیان خاطرنشان کرد: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی علاوه بر این که باعث صرفه جویی بالا در مصارف زیاد کاغذ می‌شود، نقش زیادی هم در چابک‌سازی این بخش دارد، طرحی که در کنار صرفه جویی در وقت و انرژی، ارائه مؤثرتر تمامی اقدامات و مراقبت‌های درمانی برای بیمار بسیار اثربخش بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha