۴۰ فضای ورزشی در مناطق محروم استان در حال احداث است/ با سرانه ورزشی کشوری فاصله زیادی داریم

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت : ۴۰ فضای ورزشی در سطح استان زنجان با رویکرد مناطق محروم و دخترانه با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان در حال احداث است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،حجت محمدی مغانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته تربیت بدنی اظهارکرد: در سال ۱۳۸۳ یک روز به عنوان «روز تربیت بدنی و ورزش» در تقویم رسمی کشور نامگذاری شد که با توجه به اهمیت و ضرورت ورزش این روز از ۲۶ مهر تا ۲ آبان به عنوان هفته تربیت بدنی نامگذاری شده است.
وی با اشاره به طرح‌های مهم کشوری و استانی در حال اجرا در حوزه سلامت و تربیت بدنی بیان کرد: مهمترین طرح ها طرح شهید قاسم سلیمانی است که در این طرح ۴۰ فضای ورزشی در سطح استان زنجان با رویکرد مناطق محروم و دخترانه با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان در حال احداث است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این طرح با اهداف ایجاد،بهسازی، بهینه‌سازی و افزایش سرانه فضای ورزشی است افزود : این طرح در ۱۴ منطقه آموزشی در حال پیگیری است که شامل۱۰ سالن ورزشی، ۲۰ چمن مصنوعی، ۴ زمین شنی و ۶ کلاس تربیت بدنی است.

محمدی مغانی تصریح کرد: بخشی از این طرح‌ها در هفته دولت و تربیت بدنی افتتاح شده و و بخشی دیگر نیز در ۸ آبان روز دانش‌آموز و بخش اعظمی از این طرح‌ها در دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد.

فضای ورزشی رایگان در اختیار خانواده های دانش آموزان (طرح شهید خرازی )

وی با بیان اینکه طرح شهید خرازی در راستای آزادسازی و مردمی‌سازی اماکن ورزشی با هدف انسجام‌بخشی به خانواده‌ها و در راستای تحکیم روابط روابط خانگی در حال اجرا است بیان کرد : والدین و دانش‌آموزان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هرهفته به ترتیب مادران و دختران و پدران و پسران می‌توانند به‌صورت رایگان از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح از فضاهای ورزشی استفاده کنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به تغییر کاربری فضاهای موجود و بلااستفاده آموزشگاه‌ها افزود : در مناطق مختلف سطح استان در ۶ برش استانی این موضوع محقق و افتتاح شده است .

محمدی مغانی تصریح کرد: در این تغییر کاربری، فضاهای بلااستفاده تبدیل به کلاس درس تربیت بدنی می‌شود که بیشتر برای دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی کاربرد دارد زیرا مهارت‌های پایه و بنیادین حرکات ورزشی در این پایه آموزش داده می‌شود .

۵۰۷ کلاس درس درون مدرسه ای در طرح غنی سازی اوقات فراعت اجرا شد

وی با اشاره به اجرای طرح کانون‌های درون و برون‌مدرسه‌ای برای غنی‌سازی اوقات فراغت در فصل تابستان اظهار کرد: رشته‌های مختلف ورزشی در قالب این طرح در داخل مدارس، سالن‌های ورزشی در حال اجرا و اجرایی شد که مجموعا ۵۰۷ کلاس در داخل مدارس به کانون‌های درون‌مدرسه‌ای اختصاص یافته بود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به کسب مقام دانش آموزان زنجانی در مسابقات ورزشی سطوح مختلف مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و ملی در رشته‌های انفرادی افزود : در این مسابقات سه مدال طلا، پنج نقره و شش برنز کسب شد و همچنین در بخش، فنی و فرهنگی استان زنجان، رتبه اول را در کشور کسب کرد.

سرانه ورزشی دانش آموزان زنجانی ۲۸ صدم مترمربع( ۲۸ سانتی‌مترمربع) است

محمدی مغانی در ادامه با بیان اینکه سرانه ورزشی دانش‌آموزان در استان زنجان ۲۸ صدم مترمربع( ۲۸ سانتی‌مترمربع) است، افزود: با تکمیل پروژه‌های در دست احداث طرح شهید سلیمانی تا پایان امسال، سرانه ورزشی دانش آموزان استان به ۳۸ صدم مترمرب ( ۳۸ سانتی‌مترمربع) افزایش می‌یابد که با این وجود باز با استاندارد سرانه ورزشی در کشورهای پیشرفته که یک مترمربع است فاصله زیادی داریم.

۷ میلیون دانش‌آموز در کشور از وجود معلم تربیت بدنی بی‌بهره هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۶۳۰ معلم درس‌تربیت‌بدنی در مدارس استان در حال فعالیت هستند اظهار کرد : این معلمان اکثرا تحصیلات بالای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارند که سعی و توان این اداره کل نیز بر این است که با توجه به ظرفیتی که داریم در جهت پوشش این کمبودها اقدام کنیم.

این مسئول با بیان اینکه در کل کشور ۷ میلیون دانش‌آموز از وجود معلم تربیت بدنی بی بهره هستند افزود : در استان زنجان اگر بخواهیم به نقطه ایده‌آل برسیم بایستی بالای هزار نفر معلم تربیت بدنی باشد تا بتوانیم همه مدارس را پشتیبانی کنیم.

تخصیص بیش از یک میلیارد تومان برای تجهیز مدارس در استان

محمدی مغانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت در خصوص تجهیزات ورزشی در مدارس بیان کرد : بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای تجهیز مدارس به تجهیزات ورزشی در این زمینه جمع آوری شده است که به دنبال این هستیم که تجهیزات ضروری و مورد نیاز مدارس را حداکثر تا ده روز آینده خریداری و در اختیار مدارس قرار دهیم.

۳۰ درصد دانش آموزان کشور مبتلا به چاقی هستند

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار طبنا با اشاره به موضوع چاقی و افزایش آن در مدارش اذعان داشت: بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ درصد دانش آموزان بر اساس آمار های کشوری به چاقی دچار هستند که وقتی از چاقی صحبت می شود منظور این است که سطح اضافه وزن این افراد رد شده است و به سطح چاقی رسیده اند که این موضوع زنگ خطری برای مسئولانی که در این زمینه اثر گذار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha