آمادگی ایران و تاجیکستان برای توسعه دیپلماسی سلامت

وزیر بهداشت از آمادگی ایران برای توسعه همکاری های مشترک با کشور تاجیکستان در حوزه سلامت خبر داد و گفت: ایران تحریمها را به فرصت تبدیل کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر بهرام عین اللهی در دیدار جمال‌ الدین عبد الله زاده، وزیر تندرستی کشور تاجیکستان و تیم همراهش، با اشاره به اشتراکات 2 کشور ایران و تاجیکستان و با بیان اینکه ما هم زبان، دوست و برادر هستیم، خاطرنشان کرد: نزدیکی 2 کشور باید در عمل نیز به اثبات برسد تا همکاری های بین 2 کشور بیش از پیش گسترش یابد.


وی با بیان اینکه حوزه سلامت بسیار وسیع بوده و ابعاد گسترده ای را در بر می گیرد، اظهار داشت: امیدواریم بین 2 کشور ایران و تاجیکستان در تمام زمینه های حوزه سلامت، این همکاری ها تقویت شود.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم زبان بودن ایران و تاجیکستان را فصل مشترکی در شکل گیری و تقویت ارتباطات سلامت محور بین 2 کشور عنوان و تصریح کرد: گردشگری سلامت، تبادل استاد و دانشجو، همکاری های تحقیقاتی و همکاری های تجاری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، از جمله موضوعاتی است که می تواند به گسترش روابط و توسعه همکاری های 2 کشور کمک کند.


از دلِ تهدید و تحریم، فرصت ها را متولد کردیم


دکتر عین اللهی در ادامه، کشور تاجیکستان را از جمله کشورهای موفق در کنترل و مهار کووید 19 عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که کشور ما با آن مواجه است، تحریم های ظالمانه و غیرانسانی از سوی آمریکا و برخی کشورهاست؛ البته این تحریم ها، باعث شد تا از دلِ تهدید، فرصت ها را متولد کنیم.


وی افزود: بسیاری از تجهیزات پزشکی که قبلا وارد کشور می شد، به دلیل تحریم ها دیگر به ایران وارد نشد اما اکنون با تلاش شبانه روزی دانشمندان مان، این تجهیزات در داخل کشور تولید شده و حتی صادر می شود.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این موضوع در مورد واکسن کرونا نیز صدق می کند و دانشمندان ما با تکیه بر دانش خود، موفق به تولید واکسن کرونا نیز شدند، به طوریکه در حال حاضر 6 مرکز تولید واکسن در کشور داریم. همچنین 98 درصد نیازهای دارویی کشورمان نیز در داخل کشور تولید و تامین می شود.


اهمیت رشد و تقویت شرکت های دانش بنیان


دکتر عین اللهی گفت: براساس تاکید و فرمایش مقام معظم رهبری، مبنی بر حمایت از دانش بنیان، در کشورمان بر رشد شرکت های دانش بنیان تاکید زیادی وجود دارد.
وی با اشاره به ادغام آموزش عالی پزشکی در خدمات بهداشتی درمانی، بیان کرد: با این اقدام دانشگاه های علوم پزشکی در اختیار حوزه بهداشت و درمان کشور قرار گرفتند و توانستیم بسیاری از نیازهای درمانی، بهداشتی و پژوهشی کشور را رفع کنیم.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در حال حاضر 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، 20 هزار عضو هیات علمی و 270 هزار دانشجو در تمام رشته های علوم پزشکی، داریم.


آمادگی ایران برای همکاری با مراکز تحقیقاتی سایر کشورها


دکتر عین اللهی تاکید کرد: در کشورمان 800 مرکز تحقیقاتی داریم که آمادگی همکاری با مراکز تحقیقاتی سایر کشورها را دارند.


وی ضمن تاکید بر تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری همکاری ها و تفاهمات طرفین، اظهار کرد: امیدواریم مرز بین کشورها برداشته شود تا مانند کشورهای اروپایی که تردد بین کشورها بسیار آسان است، دانشمندان ما نیز بتوانند در پروژه های مشترک به راحتی همکاری کنند.


گفتنی است، در این دیدار، تفاهمنامه همکاری های مشترک در حوزه سلامت بین 2 کشور با حضور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و وزیر تندرستی جمهوری تاجیکستان به امضا رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha