کد خبر: 188925
۳ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۰
سهمیه حج تمتع ایران ۲ برابر شد

نماینده ولی فقیه در بعثه حج و زیارت با تاکید بر اینکه زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام خواهند شد، گفت: در حج امسال حدود ۴۰ هزار زائر ایرانی راهی عربستان شدند اما سال آینده ۸۵ هزار زائر به حج تمتع اعزام خواهند شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد زائران اعزامی به حج تمتع سال آینده را افراد بالای ۶۵ تشکیل خواهند داد، ‌اظهار داشت:‌ یکی از دلایل افزایش دو برابری سهیمه زائران ایرانی در مقایسه با تعداد افراد اعزام شده به حج تمتع امسال، ‌مکاتبات و پیگیری مسئولان ایرانی و نیز برداشته شدن شرایط سخت کرونایی در عربستان است.

وی درباره اینکه چرا نمی‌توان بیش از ۲۵ درصد از زائران متقاضی و واجد شرایط بالای ۶۵ سال را به حج تمتع اعزام کرد، گفت: محدودیت ایجاد شده توسط عربستان با هدف ارائه خدمات هرچه بیشتر و جلوگیری از کاهش سرعت ارائه خدمات به حجاج است.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید براینکه همچنان برخی محدودیت‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در عربستان انجام می شود، بیان داشت: در هر صورت زائران اعزامی به عربستان نیز با احترام به قوانین این کشور، رعایت مسایل بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام نواب درباره افزایش سهمیه ایران برای اعزام به حج تمتع گفت: مسئولان حج و زیارت عربستان در سال ۱۳۹۹ قول های مساعدی در خصوص افزایش سهمیه حج تمتع برای تشرف زائران ایرانی داده بودند اما با توجه به شرایط کرونایی باید منتظر تصمیم جدید عربستان در این زمینه باشیم.

راه اندازی حج عمره مبتنی بر تصمیم دولتمردان دو کشور است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در خصوص راه اندازی حج عمره اظهار داشت: آماده اعزام زائران ایرانی برای حج عمره هستیم اما در هر صورت از سرگیری این مهم مرهون ارتباطات و توافقات وزاری خارجه دو کشور ایران و عربستان با در نظر گرفتن منافع ملی است که پس از آن باید نسبت به راه اندازی سفارت و کنسولگری اقدام کرد.

اولویت اعزام حج تمتع سال آینده با چه کسانی است

حجت الاسلام نواب با تاکید بر اینکه در اعزام سال آینده اولویت با زائرانی است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه سفر خود اقدام کرده باشند، تصریح کرد:‌ این عده که به هر دلیل نتوانستند در حج تمتع امسال اعزام شوند در اولویت اعزام سال آینده هستند و مابقی اعزام ها براساس قاعده و روال همیشگی نوبت بندی در صورت دارا بودن شرایط اعزام خواهند شد.

عملیات اجرایی برای حج ۱۴۰۲ در حال انجام است

سرپرست حجاج ایرانی همچنین در خصوص برخی اقدامات انجام گرفته برای حج ۱۴۰۲ نیز گفت: هم اکنون روحانیون واجد شرایط کاروان ها برای حج سال آینده انتخاب و چندین نشست و هماهنگی های لازم در قالب آموزش و دیگر اقدامات با این عزیزان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و برنامه ریزی برای زائران حج ۱۴۰۲ به دو روش حضوری و غیر حضوری انجام خواهد شد، ادامه داد:‌ آموزش های لازم به زائران قبل از اعزام در زمانبندی مشخص شده به انجام خواهد رسید.

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه برخی روحانیون با توجه به شرایط سنی به حج سال آینده اعزام نخواهند شد، ‌گفت:‌ تاکنون اقدامات لازم به منظور جایگزینی روحانیون واجد شرایط اعزام انجام شده است.

نگاه به حج خوش بینانه و مثبت است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با قدردانی از زحمات دولت سیزدهم در هماهنگی و همگامی هر چه بیشتر برای ارائه خدمت به مردم، اظهار داشت:‌ تمامی اتفاقات خوبی که در سازمان حج و زیارت رخ می دهد نتیجه زحماتی است که در سلسله مراتب خودش انجام می گیرد.

افزایش هزینه ها توسط عربستان منجر به بازماندن بسیاری از مسلمانان از سفر حج شد

سرپرست حجاج ایرانی با انتقاد از افزایش هزینه ها توسط حج و زیارت عربستان گفت:‌ مسئولان عربستان که خود را خادم زائران مسلمان می دانند باید با کاهش هزینه ها سبب بهره مندی هرچه بیشتر مسلمانان از این امر واجب شوند.

حجت الاسلام نواب اظهار داشت: افزایش هزینه های حج و زیارت توسط عربستان در امسال سبب شد از یک میلیون پیش بینی این کشور برای حضور در حج چیزی حدود ۸۰۰ هزار نفر راهی عربستان شوند زیرا که مابقی از پس این افزایش هزینه ها بر نیامده و سفر خود را منتفی کردند.

حجاج ایرانی اجناس خود را از داخل کشور تهیه کنند

وی ادامه داد: به حجاج ایرانی توصیه می کنم بیشتر وقت خود را به امر حج و مسایل معنوی آن اختصاص دهند نه اینکه به دنبال خرید اجناس وقت خود را در خیابان های این کشور تلف کنند که در نهایت این امر سبب بیشترین بهره وری معنوی و نیز رونق بازار کشورمان خواهد شد.

حج ۱۴۰۲ گران ترین حج تاریخ خواهد بود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت:‌ با توجه به افزایش سرسام آور هزینه ها از سوی مسئولان حج عربستان پیش بینی می کنیم حج ۱۴۰۲ گران ترین حج در طول تاریخ اعزام ها باشد.

هر زائر باید روزی ۴ میلیون تومان هزینه کند

وی ادامه داد: برهمین اساس پیش بینی می کنیم در حج سال آینده هر زائر ایرانی باید حدود ۱۲۰ میلیون تومان را برای حج خود در نظر بگیرد یا به عبارتی هر زائر باید روزانه برای هر روز اقامت در عربستان مبلغ ۴ میلیون تومان پرداخت کند.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: تا پیش از حج امسال هزینه ارزی برای هر زائر حدود سه تا سه هزار و ۲۰۰ دلار از سوی عربستان تعیین شده بود در حالی که در حج ۱۴۰۱ این کشور به یکباره هزینه حج را ۱۴۰۰ دلار افزایش داده و از طرف دیگر ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده را به این رقم اضافه کردند که در نهایت رقم بسیار سنگینی برای زائران تلقی می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حج ایران ارزان ترین حج در بین کشورهای مسلمان به شمار می رود اما دامنه هزینه های آن به حدود ۵ هزار دلار برای هر زائر هزینه خواهد داشت.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: امیدواریم سال آینده سال خوبی برای زائران حج باشد و شاهد کاهش هزینه ها برای این عزیزان باشیم زیرا که شعار عربستان این است که خادم زائران حج هستیم بنابراین مسوولان این کشور باید برای رفاه حال زائران هزینه ها را کاهش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha