رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی ابتلا به بیماریهای غیر واگیر دار

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: امروزه به دلیل افزایش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است و همین تغییرات و نداشتن رژیم غذایی سالم عامل اصلی ابتلا به بیماریهای غیر واگیردار است .

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ،دکتر زهرا اباصلتی ، با اشاره به اینکه در سبک زندگی کنونی، عمدتا از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده ، قند و چربی و نمک زیاد ، غذاهای فرآوری شده ، گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی حرکت کرده اند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر زمان کمتری برای تهیه وعده های غذایی صرف می شود و مصرف کنندگان به ویژه در مناطق شهری به طور فزاینده به سوپر مارکت ها ، فروشگاههای فست فود ، غذاهای خیابانی و رستوران رو آورده اند.

وی با بیان اینکه ترکیبی از رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک ، باعث افزایش نرخ چاقی در جهان شده است ، که البته نه تنها در کشورهای توسعه یافته دیده می شود بلکه در کشورهای کم درآمد ، نیز مشکل گرسنگی و چاقی اغلب با هم وجود دارد، ابراز کرد: رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی چاقی و مرگ ومیر ناشی از بیماریهای غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی ، دیابت وبرخی سرطان ها است .

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه با افزایش چاقی و عدم رعایت الگوهای غذایی و شیوه و سبک زندگی، بیماریهای مزمن در سطح جوامع افزایش خواهد یافت، گفت: عادات غذایی ناسالم باعث یک پنجم مرگ ها در سراسر دنیا می شود. .

دکتر اباصلتی با بیان اینکه رژیم غذایی سالم با تامین غذای کافی ، ایمن ، مغذی ومتنوع نیاز های تغذیه ای افراد را تامین می کند و خطر ابتلا به بیماری را در فرد کاهش می دهد، گفت: رژیم غذایی سالم از میوه و سبزیجات، حبوبات ، مغزها و دانه ها و غلات سبوس دار و غذاهایی با چربی و قند و نمک کم تشکیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha