هزارتایی شدن موزه ها تا پایان 1404

معاون میراث‌فرهنگی گفت: در دولت سیزدهم و در یک سال گذشته ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه‌های کشور اضافه شده و به رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه‌ها را به عدد هزار برسانیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، آیین تکریم و معارفه مریم جلالی و بیژن مقدم سرپرست پیشین و مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور،‌ مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

دارابی در این مراسم با اشاره به کارنامه موفق و تاثیرگذار مریم جلالی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، گفت: طی این مدت گام‌های مهمی در حوزه مرمت، تشکیل شوراهای راهبردی و فنی موزه‌ها، برنامه جامع پنج ساله و همچنین جذب منابع و ظرفیت‌های جدید انجام شد که قابل تقدیر است.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی همچنین از بیژن مقدم به‌ عنوان یکی از مشاهیر حوزه رسانه‌ و ارتباطات نام برد و افزود: بدون شک دوره جدید حساس و تعیین‌کننده است. در دوره اخیر با تفویض اختیارهایی که انجام شده، بسیاری از امور را به مدیران کاخ‌ها و موزه‌ها واگذار کرده‌ایم. امروز، عصر رسانه و ارتباطات است و روایتگری آن چیزی است که در این عرصه نیاز داریم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر قدرت موزه‌ها، از آن‌ها به‌عنوان ویترین و گنجینه هر ملتی نام‌ برد که در عرصه صلح، دیپلماسی عمومی و توسعه و گسترش مناسبات جهانی در عرصه بین‌الملل نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به بازید رئیس‌جمهوری از بخش‌های مختلف موزه ملی خاطرنشان کرد: در گزارشی که به آقای رئیسی ارائه دادم، اعلام‌ کردم در کشور ۸۰۰ موزه داریم که کم‌تر از ۳۰۰ عدد آن متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی و بقیه متعلق به بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها است. در دولت سیزدهم و در یک سال گذشته ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه‌های کشور اضافه شده و به رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه‌ها را به عدد هزار برسانیم.

دارابی بیان کرد: افزایش تعداد موزه‌ها نه تنها از نظر کمی مهم است، بلکه باید در سبد فرهنگی خانواده قرار گیرد. بدین وسیله باید حافظه تاریخی جامعه را تقویت کنیم و انتقال تجربه به نسل جوان صورت گیرد.

وی با اشاره به تاریخ ۷هزار ساله ایران بیان کرد: انتقال این تجربه به نسل جوان با روایتگری درست، مستند، باورپذیر، عالمانه، جذاب و متناسب با مخاطب‌های مختلف انجام می‌شود.

وی به ظرفیت بالای شورای راهبردی و فنی موزه‌ها اشاره و بر دستور کار قرار گرفتن توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها تاکید کرد.

پیگیری تدوین سند چشم‌انداز جزو مطالباتی بود که دارابی به آن اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار در بند ۱۷ برنامه هفتم توسعه و در سیاست‌های کلی نظام، گردشگری و صنایع‌دستی دارای عنوان شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد با روحیه تعاملی و سوابق، بیژن مقدم موفق به انجام کارهای مهمی در حوزه روایت‌گری همچنین توسعه و گسترش زیرساخت‌های مجموعه‌ فرهنگی‌تاریخی نیاوران شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha