اولویت پژوهش ها به صورت کلان استانی باشد

استاندار زنجان گفت : موضوع آب ،زنجیره تولید، اقتصاد دیجیتال و تصویر کلان معدن از مباحث مهم کلان استانی است که باید در پژوهش ها مورد اولویت قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ، محسن افشارچی در کارگروه آپفن استان زنجان (آموزش، پژوهش،فناوری و نوآوری)با اشاره به پروژه های پژوهشی مطرح شده در جلسه اظهار کرد: این پروژه‌های ریز در عین حال که قابل محترم هستند اما به من هیچ حسی به عنوان مدیر کلان استان نمی‌دهد و دردی را از من دوا نمیکند .

وی تصریح کرد: بنده به عنوان مدیر کلان استانی دردهای بزرگ و کلانی را در این استان احساس می‌کنم که اگر همت دستگاه های اجرایی صورت بگیرد شاهد اتفاقات مثبت در استان خواهیم بود.

استاندار زنجان با بیان اینکه می‌توان با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را با مدل متفاوت و هدفمند خرج کرد افزود : به عنوان نمونه می‌توان این طرح های ارائه شده در جلسه را به عنوان تز دانشجویی تعریف کرد و مبلغی را معین کرد .

افشارچی با اشاره به اینکه باید به کلان درد های استانی توجه شود بیان کرد: در استان طبق آمار یک میلیارد مترمکعب مصرف آب‌ زیرزمینی بوده و برآورد شده است که ۳۰۰ میلیون مترمکعب آن اضافه برداشت است که این مقدار برابر با ده سد تهم می‌شود.

وی تصریح کرد: میتوانیم در این راستا روستاییان و کشاورزان را کنترل کنیم و هوشمندانه کار را انجام دهیم مطمئنا اگر بتوانیم ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را صرفه جویی کنیم آورد آب برای آب های زیر زمینی برابر مصرف خواهد شد که موضوع آب یکی از مباحث اولویت دار است .

این مسئول با اشاره به موضوع اولویت دار دیگر استان ،گذر از کشاورزی سنتی به مدرن افزود: در شهرستان هیدج پذیرای سرمایه گذاری هستیم که یک گلخانه ۳۸ هکتاری مدرن در دست اقدام دارد که تصور باید کرد که آورده و مصرف آب آن چقدر خواهد بود .

افشارچی در ادامه با اشاره به مسئله سوم استان در خصوص معدن تصریح کرد : معدن یعنی آورده و داشته ای است که تبدیل به ثروت شود استان زنجان از لحاظ معدنی داشته بسیار بالایی دارد بطوری که به گفته بسیاری از افراد معادن مس زنجان بیشتر از استان کرمان ‌است.

وی اظهار داشت: اگر تصویری کلانی از توسعه معادن استان داشته و مسائل زیست‌محیطی و قوانین معدن را بدانیم که بسیار مهم است.

استاندار زنجان با بیان اینکه مسئله مهم دیگری از استان که شبانه روز به آن فکر میکنم موضوع زنجیره تولید است تأکید کرد: باید در استان به دنبال چیزهایی برویم که بتوانیم زنجیره تولید را داشته باشیم تا زنجیره ارزش آن را توسعه دهیم.

افشارچی همچنین به ضرورت گسترش اقتصاد دیجیتال در استان اشاره کرد و افزود: عملیاتی شدن این مسائل زمان زیادی نمی‌خواهد و در بازده زمانی ۶ ماهه است، چون زمینه برای آن‌ها فراهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha