احساس کرختی و خواب آلودگی از علائم مسمومیت با گاز منو اکسید کربن است

گاز منوکسید کربن یک گاز بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌طعم است که بر اثر ناقص سوختن کربن به وجود می‌آید که انتشار آن به ویژه در محیط سربسته می تواند افراد را با خطرات جدی مواجه کند و احساس کرختی، خواب آلودگی و سردرد از علائم مسمومیت با این گاز است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،عضو هیات علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مسمومیت با گاز منوکسید کربن یکی از شایعترین مسمومیت ها در فصل سرما به شمار می رود اظهار کرد: این گاز بدون بو و رنگ و مزه خاصی است و برعکس گاز شهری که بوی خیلی بدی دارد، گاز مونوکسید کربن مثل هوا هیچ علایمی ندارد.

دکتر حمید رضا ریحانی با بیان اینکه استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد و خارج نشدن گاز منوکسید کربن از محیط های در بسته باعث مسمومیت با این گاز می شود خاطر نشان کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، درد عضلانی، تاری دید، ضعف عضلانی، خواب آلودگی و تشنج از نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن است.

وی با بیان اینکه گاز منوکسید کربن در موارد حاد، موجب تشنج، کما و مرگ می شود، خاطر نشان کرد: در شرایط سوخت ناقص وسایل گرمایشی، اگر محیط سر بسته باشد و راه خروجی مناسبی برای خروج گاز وجود نداشته باشد احتمال مسمومیت بسیار بالاست.

دکتر ریحانی افزود: برخی از افراد برای گرمایش محیط از وسایلی همچون بخاری های بدون دود کش، منقل های زغالی یا گازی و اجاق گاز سیّار استفاده می کنند در حالی که تمامی این وسایل برای گرمایش محیط، غیر استاندارد بوده و فرد را در معرض مسمومیت های شدید که با کاهش هوشیاری، سردرد، تهوع و فلج اندام ها همراه است قرار می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد :باید آگاهی مردم را در خصوص خطرات احتمالی و نکات ایمنی وسایل گرمایشی بالا برد تا با رفتار درست خطر مسمومیت به این گاز را کم کنند.

وی ادامه داد :استفاده از آبگرمکن در فضای حمام، روشن نگه داشتن موتور و ماشین در محیط دربسته، استفاده از بخاری نفتی از جمله موارد اشتباهی است که باعث مسمومیت می شود.

وی با بیان اینکه هنگام مواجهه با فرد مسموم به گاز منوکسید کربن باید نکاتی رعایت شود، اظهار کرد :باید فرد مسموم را به محیط آزاد بیاورید، وسیله گرمایشی را خاموش کنید، در صورت در دسترس بودن از اکسیژن برای بیمار استفاده کنید و با اورژانس 115تماس بگیرید تا اقدامات بعدی برای بیمار انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha