توصیه هایی برای پیگیری کم شنوایی در کودکان

خوب شنیدن، بخش مهمی از کیفیت زندگی هر فردی است. خوب شنیدن به ما کمک می کند تا زندگی فعالی داشته باشیم و در جمع یا مکان پر سر و صدا، احساس راحتی بیشتری کنیم و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس،خوب شنیدن، بخش مهمی از کیفیت زندگی هر فردی است. خوب شنیدن به ما کمک می کند تا زندگی فعالی داشته باشیم و در جمع یا مکان پر سر و صدا، احساس راحتی بیشتری کنیم و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، همچنین خوب شنیدن به مغز ما کمک می کند تا همواره فعال باشد.

در این بین خانواده کودکان کم‌شنوا و ناشنوا به علت وجود چالش‌های پیش رویشان نیاز به حمایت، آموزش و پیگیری های بیشتری دارند.

اگر کودکی دارید که در بدو تولد و یا در زمان رشد و یادگیری زبان، از کم شنوایی او مطلع شدید، از این احساسات به دور نیستید:

· انکار می کنید: توصیه می شود قبل از رد کم شنوایی کودکتان، روند تشخیصی را تا به انتها دنبال کنید؛ حتی اگر خود شما هیچ نشانه ای مشاهده نکرده باشید و تنها متخصصان شنوایی شناس و پزشک کودک درخواست پیگیری داشته باشند.

· افسردگی، اضطراب، عصبانیت: این احساسات عادی و طبیعی است، اما نباید مانع ادامه راه و پیگیری درمان و توانبخشی بیماری کودک شود.

چگونه پدر و مادر می توانند به کم شنوایی کودک کمک کنند؟

· هرچه شناخت پدر و مادر از کودک بیشتر باشد، می تواند در تسریع و پیشبرد اهداف درمانی مؤثرتر باشد.

· از وجود سابقه کم شنوایی در خانواده، ازدواج فامیلی، بیماری های عفونی مادر در دوران بارداری، زردی و دیگر عوامل بیماری زا آگاه باشیم.

· به باقیمانده شنوایی کودک توجه داشته باشیم و در صورت تشخیص، به استفاده از تجهیزات کمک شنیداری، کلاس های توانبخشی گفتاری و شنیداری پایبند باشیم.

· بکوشیم جو مناسبی را در خانواده برای کمک به کودک کم شنوا ایجاد کنیم، زیرا علاوه بر اینکه سلامت روانی خانواده را به دنبال‌ دارد، در برنامه ریزی مناسب برای کودک کم شنوا نیز بسیار مؤثر است.

· ارتباط مناسب والدین با یکدیگر، صمیمت موجود بین والدین و کودکان و ارتباط مناسب بین کودک کم شنوا و سایر فرزندان خانواده برنامه اصلی تربیتی خانواده محسوب می شود.

عواملی که نیاز به پیگیری شنوایی کودک دارد:

۱. ازدواج فامیلی والدین

۲. وجود کم شنوایی و یا مشکلات شنوایی ارثی در خانواده یکی از والدین

۳. استفاده طولانی مدت از آنتی باکتری در دوران بارداری مادر

۴. دیابت و یا بیماری های عفونی مادر در دوران بارداری

۵. استفاده از فورسپس در زایمان

۶. زردی بالا یا تعویض خون یا بستری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه

۷. وزن کم نوزاد و یا نارس بودن نوزاد

۸. وجود بیماری های ذهنی یا جسمی و یا سندروم در کودک

۱۰. ترشح، درد، لوزه، و دیگر مشکلات مرتبط با گوش، حلق و بینی در کودک

۱۱. ضربه به سر و یا بدشکلی های سر و گردن در کودک

۱۲. هر بیماری و مشکل دیگری که پزشک ارجاع به متخصصان شنوایی شناس دهد.

جامعه کارشناسان شنوایی شناس در کنار خانواده کودکان کم شنواست و می‌توانند مشاوران و راهنماهای قابل اعتمادی برای خانواده ها باشند.

«سیده انسیه غلامی»، کارشناس شنوایی شناسی در مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب(ره)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha