توسعه کشور را با کمک ظرفیت‌های ملی و سرزمینی گیاهان دارویی تسریع کنیم

ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح این نمایشگاه بر بازار پرسود این حوزه تاکید کرد و گفت: ظرفیت ملی، توان تخصصی و تاریخ عظیمی برای توسعه این صنعت در کشور وجود دارد.

وی افزود: ۸ هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گیاه خواص دارویی دارند و ۱ هزار و ۸۰۰ نوع آنها بومی ایران هستند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در ایران بیشتر از کل دنیا گیاه دارویی وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه اسناد بالادستی خوب و کارآمدی در این حوزه در کشور داریم باید از این ظرفیت ملی برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این میزان گونه گیاهی در کشور ظرفیت ملی ما در این حوزه است، گفت: ما درحوزه گیاهان دارویی و طب سنتی اسناد با ارزشی داریم و سند گیاهان دارویی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، ظرفیت بزرگی برای حوزه به وجود آورده که از جمله آن می‌توان به گردش ۳ میلیارد دلاری اشاره کرد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این میزان گردش مالی فرصت طلایی را برای جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند، ادامه داد: در صورتی که مواردی چون پالایش گیاهان دارویی و متابولیت‌های ثانویه را به این فرصت‌ها اضافه کنیم، می‌توانیم به گردش ۱۵ میلیارد دلاری در سال در حوزه گیاهان دارویی امیدوار باشیم.

وی یادآور شد: بازار جانبی تجهیزات پزشکی، طب سنتی و فرآورده های ثانویه ارزش افزوده بالایی دارند و ورود شرکت های دانش بنیان به این حوزه می تواند به رونق بازار و درآمدزایی برای کشور کمک کند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به فرصت‌های امیدبخش در این حوزه، گفت: نمونه آن گیاه باریجه است که خاستگاه آن در کشور بوده و صمغ آن کیلویی ۳۰ دلار صادر می‌شود و با ارزش افزوده هزار میلیارد دلاری به ایران باز می‌گردد.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی حوزه گیاهان دارویی در تلاش برای توسعه بازار گیاهان دارویی و طب سنتی است و در قالب ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی رشد و نفوذ فناوری و خلاقیت به این حوزه را افزایش خواهد داد.

با کشاورزی قراردادی کشت گیاهان دارویی را توسعه می‌دهیم

جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه در ایران ظرفیت بومی و اقلیمی برای رشد و توسعه گیاهان دارویی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۲۸۰ هکتار زمین زیر سطح کشت گیاهان دارویی داریم و در تلاشیم با اجرایی شدن الگوی کشت در کشور، کشت گیاهان دارویی را جایگزین کشت برخی گیاهان آب بر و با ارزش افزوده کمتر کنیم.

وی افزود: یکی از اولویت های جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی است. مدلی از کشت و تولید که از غلات شروع کردیم و به گیاهان دارویی تسری خواهیم داد. در این نوع از کشت، کشاورز از وحود بازار و خریدار محصولات خود مطمئن است و برای ورود به این حوزه ترغیب و تشویق می شود.

وی همچنین گفت: بررسی ها نشان می دهد صنعت گیاهان دارویی می تواند ۲ درصد از تولید ناخالص ملی را از آن خود کند. باید تلاش کنیم خام فروشی را کاهش دهیم و زنجیره ارزش این صنعت را با کمک شرکت های دانش بنیان تکمیل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha