چرا پرداخت تسهیلات در طرح ملی مسکن مغفول مانده است؟

دهمین قسمت از برنامه «پایش» سه‌شنبه شب با حضور مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و حضور تلفنی محمد صحابی، معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی در شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،مجتبی یوسفی با تشکر از رییس‌جمهوری مبنی بر ابلاغ قانون افزایش وام مسکن روستای بعد از یک سال، گفت: ما به مردم وعده‌ای دادیم که تاکنون مسکوت مانده بود. در دولت آقای رییسی، تاکنون شش جلسه در بالاترین سطح برای بررسی مسکن تشکیل شده که شاید در دولت پیشین حتی یک جلسه هم برگزار نشده بود.
او با تاکید بر این موضوع که اکنون مسکن، 45 درصد سبد خانوار را تشکیل می‌دهد، افزود: نگاهی وجود دارد که پرداخت تسهیلات مسکن، تورم‌زاست. اما نزدیک به 9 سال پرداخت تسهیلات متوقف شده بود. طبق گفته کارشناسان اقتصادی، در این دوران چهار هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داشته‌ایم.

عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌هادر این برنامه فرشید ایالتی، کارشناس مسکن با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت: بانک مسکن باید 63 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کرده اما تنها 18 هزار میلیارد تومان پرداختی داشته است. این در حالی است که بانک‌های دیگر متاسفانه هیچ عملکردی نداشته‌اند و در شرایطی این اتفاق صورت گرفته است که در بخش مسکن باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. او ادامه داد: برخی می‌گویند که وزرات راه و شهرسازی پرونده‌ها را به بانک‌ها ارائه نکرده است.
محمد صحابی، معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به انتقاد مطرح‌شده که چرا بانک‌ها برای ساخت مسکن تسهیلات پرداخت نمی‌کنند، گفت: طرح نهضت ملی مسکن هنوز به‌معنای واقعی به مقوله پرداخت تسهیلات ورود نکرده است. طبق آمارها، 303 هزار نفر با میانگین زیر 30 میلیون تومان آورده تسهیلات داشته‌اند که این افراد متقاضیان واقعی ما هستند.

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به این سخنان گفت که این آمارها درست نیستند. طبق آماری که به شخصه امروز از وزات راه گرفتم،‌ از بیش از 5 میلیون متقاضی ثبت‌نام کرده در طرح ملی مسکن، یک میلیون و 208 هزار نفر معرفی شده‌اند که 350 هزار نفر خودمالک هستند که در این میان تنها 47 هزار نفر توانسته‌اند تسهیلات بگیرند و حدود 700 هزار نفر در صف نوبت هستند.
صحابی در پاسخ به این انتقاد نیز گفت: دوستان درباره قانون طرح نهضت ملی مسکن اشتباهاتی دارند. این طرح صرفا تسهیلات مسکن شهری نیست. تسهیلات مسکن روستایی، ودیعه مسکن و تسهیلات نوسازی حوداث مترقبه را هم شامل می‌شود و پرداخت هرگونه تسهیلات منوط به آورده مشتری است.
او با اشاره به تسهیلات روستای نیز گفت: این تسهیلات تا قبل از مصوبه شورای مسکن مبنی بر افزایش تا سقف 200 میلیون تومان پرداخت می‌شد و مشکلی وجود نداشت. اما بعد از این مصوبه در آبان ماه گذشته، به دلیل عدم ارائه تضمین‌نامه‌ها امکان پرداخت توسط بانک‌ها عملا وجود نداشت.
عضو کمیسیون عمران در جواب صحابی تاکید کرد که در قانون به صراحت گفته شده که حوزه مسکن به معنای حوزه ساخت مسکن است که ساخت ساختمان‌های تجاری و تسهیلات مربوط به بحران‌هایی مانند سیل و زلزله را در برنمی‌گیرد که بدون درنظرگرفتن این موارد کمتر از هفت درصد تسهیلات پرداخت شده است.
در پاسخ به این سخنان، معاون اداره کل اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر درستی آمارهای ارائه شده در برنامه پایش، توضیح داد: منابع تمام این تسهیلات یکی است و از محل سپرده‌های مردم تامین می‌شود اما باید بپذیرم 95 درصد از اقتصاد ما، پولی است.
صحابی در واکنش به آمارهای کارشناس برنامه مبنی بر اینکه 98 درصد از متقاضیان دریافت وام در بانک‌های خصوصی و دولتی واجد شرایط شناخته نشده‌اند، گفت: بانک مرکزی که تسهیلات پرداخت نمی‌کند و مجری اجرا و ابلاغ قوانین است. با این حال بانک‌ها نیز نمی‌تواند بدون آورده مشتری تسهیلات پرداخت بکند و باید آمارها شفاف بشود.

بررسی بحران آب محمد عنایتی، کارشناس انرژی در این قسمت، به بررسی بحران آب در کشور پرداخت و گفت: سرانه مصرف آب در کشور به 150 لیتر برای هر فرد در روز رسیده است؛ این رقم در تهران به هر نفر، 300 لیتر در روز می‌رسد و این در حالی است که در کشوری مانند لهستان،‌هر شهروند 93 لیتر آب به‌صورت روزانه مصرف می‌کند. او ادامه داد که شهروندان تهرانی، در شش ماه نخست سال، 81 میلیارد لیتر بیشتر از الگو، آب شرب مصرف کرده‌اند.

«پایش» با اجرای مقداد خداداد و تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی در گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما تولید و هر سه‌شنبه حوالی ساعت 23 از این شبکه پخش می‌شود. بازبخش این برنامه چهارشنبه ساعت 16 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha