مشورت با پزشک پیش از اقدام به بارداری، سلامت مادر و جنین را به همراه دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بانوان باید قبل از اقدام به بارداری در خصوص بیماریهای زمینه ای با پزشک معالج مشورت و درمان های مورد نیاز را دریافت کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر مرضیه لطفعلی زاده ، با اشاره به اینکه بارداری با برنامه ریزی و دریافت مراقبت های لازم ، حفظ سلامت مادر و نوزاد را به همراه دارد که این مدل از بارداری یک فرایند صحیح و اوج سلامت است، گفت: فاکتورهای متعددی در خصوص بررسی شرایط مادر مدنظر است که از آن جمله می توان به سن فرد اشاره کرد زیرا بارداری زیر 18 سال و بالای 35 سال می تواند خطر افرین باشد.

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان امام رضا(ع) و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مبتلا بودن مادر به یکی از بیماریهای زمینه ای، وزن پایین مادر و یا ابتلا وی به چاقی ، مصرف مواد دخانی ومخدر، الکل از جمله فاکتورهای اصلی در بررسی شرایط مادر باردار است، تصریح کرد: برای مادران باردار یکسری آزمایشات اولیه در خصوص کم خونی، بیماری هپاتیت ، کلیه و بررسی قند خون انجام می شود.

دکتر لطفعلی زاده با اشاره به اینکه به موازات افزایش سن مادر برخورد وی با آلاینده ها نیز افزایش می یابد، گفت: باتوجه به افزایش سن ازدواج بهتر است زوجین بعد از ازدواج زمان زیادی را برای عدم بارداری تلف نکنند و بررسی های اولیه را آغاز کنند .

وی با بیان اینکه بیشتر بانوان با بیماریهای زمینه ای مانعی برای بارداری ندارند اما در چنین شرایطی بررسی شرایط مادر و نوزاد صرفا بر عهده پزشک متخصص زنان نیست بلکه باید در قالب یک تیم این موضوع بررسی شود، گفت: انجام معاینات لازم پیش از بارداری یکی از اقدامات ضروری است تا پزشک سوابق پزشکی و خانوادگی، وضعیت فعلی و داروهایی که مصرف می شود را بررسی کند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پزشک جهت بررسی های بیشتر پیش از بارداری، حتماً یک آزمایش خون کامل برای مادر درخواست خواهد داد تا گروه خونی، مثبت یا منفی بودنRh خون، ‌کم‌خونی، میزان چربی و قند خون، وجود بیماری هایی مانند تالاسمی و نیز وضعیت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های سرخجه، آبله‌ مرغان، هپاتیت‌ B، توکسوپلاسموز، HIV و هپاتیت C تعیین شود، ابراز کرد: این اقدام پزشک از بروز مشکلات جدی برای جنین در زمان بارداری جلوگیری می‌کند و در صورتی که در برابر بیماری‌های سرخجه و آبله‌ مرغان مادر ایمن نباشد، حداقل سه ماه پیش از بارداری، نسبت به تزریق واکسن این بیماری‌ها اقدام می شود.

وی با اشاره به اینکه انجام تست پاپ اسمیر و معاینه لگن قبل از بارداری انجام می شود، خاطر نشان کرد: در این اقدام، تغییرات غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم بررسی میشود و سپس متناسب با نتیجه تست پ ، درمان مربوطه انجام خواهد شد.

دکتر لطفعلی زاده با بیان اینکه مصرف مکمل اسید فولیک به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم قبل از بارداری، برای پیشگیری از ناهنجاری‌های عصبی و نواقص مادرزادی جنین که معمولاً در سه ‌ماهه‌ اول بارداری ایجاد می‌شوند، بسیار مفید است، گفت: بهتر است مولتی ویتامین ها، طبق نظر پزشک مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A، می تواند باعث بروز نقایص مادرزادی در جنین شود و مصرف ویتامین D نیز باید در اقدامات قبل از بارداری لحاظ شود.

وی ادامه داد: در اقدامات قبل از بارداری، اطمینان از سلامت دهان و دندان و لثه‌ ها ،باید در نظر گرفته شود و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی به دندانپزشک‌ مراجعه شود؛ تغییرات هورمونی ایجاد شده در زمان بارداری، می تواند باعث حساسیت لثه ها و اختلال در سلامت دهان و دندان شود.

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان امام رضا(ع) بیان کرد: پیش از بارداری فرصت مناسبی برای ترک عاداتی مانند نوشیدن الکل و مصرف سیگاراست؛ تحقیقات نشان داده است که مصرف الکل و سیگار باعث کاهش قدرت باروری می شود و در نتیجه اجتناب از مصرف آن ها قبل از بارداری، به زوجین توصیه می شود.

وی با بیان اینکه انجام ورزش و حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی یکی دیگر از فاکتورهای اصلی در حوزه بارداری سالم است، اظهار کرد: برای داشتن یک بارداری خوب و موفقیت‌آمیز، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری است از همین رو مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر، پروتئین و کلسیم در برنامه تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه توجه به سیکل قاعدگی و تعیین زمان تخمک گذاری نیز در مراقبت های قبل از بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز کرد: قطع کردن روش های جلوگیری از بارداری، ثبت تاریخ عادت ماهانه و محاسبه دقیق زمان تخمک گذاری از مهم ترین اقدامات قبل بارداری است، به این وسیله می توان روزهایی از ماه را که در آن ها شانس باروری بیشتر است، تعیین نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha