عبادتی: تهران به یک جزیره گرمایی تبدیل شده است

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: با توجه به ساخت و سازها ضریب تهویه در تهران کاهش یافته و تبدیل به یک جزیره گرمایی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، مهندس زهره عبادتی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران با برنامه «روزنه» در مورد تاثیر وسایل نقلیه بر آلودگی هوای تهران مصاحبه تلفنی کرد.

عبادتی با اشاره به ۲ دسته منابع ساکن و متحرک به عنوان آلوده کننده هوا گفت: با مطالعاتی که در کشور انجام شده، در حال حاضر ۵۹ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از ذرات معلق و ۴۱ درصد ناشی از منابع ساکن است.

وی با بیان اینکه اندازه گیری آلودگی هوا، فرمول‌های مشخصی دارد خاطرنشان کرد: در حال حاضر آلاینده شاخص به ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون اختصاص می‌یابد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران به تشریح سهم ۵۹ درصدی ذرات معلق پرداخت و گفت: از سهم ۵۹ درصدی در کل وسایل نقلیه، ۳۳ درصد به خودروهای سواری، ۱۴ به درصد موتورسیکلتها، ۲۴ درصد به وانت‌ها و کامیونها، ۲۴ درصد به اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها و ۵ درصد به تاکسی‌ها مربوط می‌شود.

عبادتی در مصاحبه با رادیو گفتگو با اشاره به مواد ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک مبنی بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین نوسازی آن‌ها اظهار کرد: در حال حاضر ناوگان فرسوده است و همچنین پاسخگوی نیازها نیست. بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های در حال تردد در شهر تهران به مرز فرسودگی رسیده‌اند که با اصلاح و نوسازی آن‌ها می‌توان سهم ۲۴ درصدی آن‌ها را کاهش داد.

وی در مورد سهم ۵ درصدی تاکسی‌ها در آلودگی هوا بیان کرد: در تهران ۷۸ هزار تاکسی وجود دارد که معمولا نوسازی و از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده کار راحتتری است. همچنین شهرداری اعلام کرده که از این تعداد حدود ۵۰ درصد آن‌ها نیاز به نوسازی دارند. این احتساب بدون در نظر گرفتن تاکسی‌های اینترنتی است.

این معاون افزود: در جلسات کارگروه آلودگی هوا در تهران خواستار نظارت روی تاکسی‌های اینترنتی شدیم به ویژه آنکه تعدادی از تاکسی‌ها از شهرهای دیگر وارد تهران شده‌اند.

عبادتی همچنین سهم بالای خودروهای سواری در آلودگی هوا را ناشی از تعداد بالای این خودروها دانست و اظهار کرد: خودپالایی به معنی آن است که طبیعت با بروز تغییرات در آن پس از مدتی به شرایط عادی خود بازمی گردد. اما متاسفانه در تهران به دلیل بارگذاری قابل توجه جمعیت و مراکز تجاری و خدماتی، این ظرفیت از طبیعت گرفته شده است. با توجه به ساخت و سازها ضریب تهویه در تهران کاهش یافته و تبدیل به یک جزیره گرمایی شده است.

وی همچنین خطاب به واحدهای صنعتی بیان کرد: این واحدها با کنترل خروجی‌ها و آلودگی‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را در هر مکانی ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha