تمام هزینه‌های حفاظت از محیط زیست بر دوش دولت است

معاون محیط زیست طبیعی گفت: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که همچون کشور ما تمام هزینه‌های حفاظت از محیط زیست بر دوش دولت باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، حسن اکبری در آئین نکوداشت روز جهانی ذخیره گاه زیست‌کره که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ایران را یکی از کشورهای پیشرو در انتخاب ذخیره گاه‌ها و ایجاد مدلی برای حفاظت از آنها توصیف کرد و گفت: در سال ۱۳۵۵ تعداد ۹ ذخیره گاه در کشور مصوب شد و در سال‌های بعد با افزوده شده ۴ ذخیره گاه دیگر، تعداد ذخیره گاه‌های ما به ۱۳ ذخیره گاه رسید.

وی افزود: وجه تمایز ذخیره گاه زیست‌کره با دیگر مناطق حفاظت شده این است که نقش اصلی را در بهره برداری و حفاظت از این مناطق، جوامع محلی و ذی‌نفعان بر عهده دارند. بنابراین بهره برداری از ذخیره گاه‌های زیست‌کره به صورت پایدار صورت می‌گیرد.

به گفته اکبری، پراکنش ذخیره گاه‌های زیست‌کره در ایران نسبتاً مناسب بوده و توانسته اکوسیستم‌های مختلف را پوشش دهد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: در دنیا ۷۳۸ ذخیره گاه زیست‌کره در ۱۳۴ کشور وجود دارد که توسط ۶ سازمان منطقه‌ای هدایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که هزینه زیادی در بحث حفاظت انجام داده است، گفت: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که همچون کشور ما تمام هزینه‌های حفاظت بر دوش دولت باشد.

اکبری تصریح کرد: ما با تمام چالش‌هایی که داریم توانستیم گونه‌های کاریزمای خود را حفظ کنیم. با این وجود، در استفاده مناسب از مدل‌های مشارکتی و همکاری با جوامع محلی چندان توفیقی نداشتیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برای استفاده از مدل‌های مدیریت مشارکتی در ذخیره‌های زیست‌کره تاکید کرد.

وی در عین حال رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست را استفاده از ظرفیت‌های جوامع محلی در مدیریت ذخیره گاه‌های زیست‌کره عنوان کرد و افزود: ما پیش نویس آئین نامه حفاظت مشارکتی را برای ارائه به دولت تدوین کرده ایم.

اکبری در پایان بر ضرورت استفاده مدیران حفاظت محیط زیست استان‌ها از ظرفیت‌های جوامع محلی تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha