طرح غربالگری چشم بیش از ۶۴ هزار کودک در ۳۶ پایگاه استان زنجان

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه تعدادکودکان ۳ تا ۶ سال استان ۶۴ هزار و ۸۹۲  کودک است گفت: در شش ماهه اول سال ۲۳ هزار و ۷۸۶  کودک غربال  گری شدند که مابقی نیز نیازمند همکاری خانواده ها است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ،‌ سکینه بیگلری با اشاره به فعالیت ۳۶ پایگاه غربالگری تنبلی چشم در سطح استان زنجان اظهار کرد: از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه و چارت E (۴ دستگاه در شهرستان زنجان، ۲ دستگاه در شهرستان خدابنده و بقیه شهرستانها هر کدام یک دستگاه) و ۲۵ پایگاه با چارت E غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را انجام می دهند و منتظر مراجعه کودکان هستند.

وی با بیان اینکه طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان زنجان، تعدادکودکان ۳ تا ۶ سال استان ۶۴ هزار و ۸۹۲ کودک است افزود : در شش ماهه اول سال ۲۳ هزار و ۷۸۶ کودک غربال شدند و امیدواریم تا پایان سال با همکاری خانواده ها کل کودکان ۳ تا ۶ سال استان تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته با راه اندازی و تاسیس مراکز مثبت زندگی و پس از ارائه آموزشهای لازم فعالیت غربالگری بینایی به این مراکز واگذار شده است خاطر نشان کرد : هدف از تاسیس مراکز مثبت زندگی ارائه خدمت و تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف در تمام نقاط استان است.

بیگلری با بیان اینکه برنامه غربالگری بینایی کودکان در سه سطح اجرا می شود یادآوری کرد : در سطح اول، غربال توسط افرادی انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می نمایند.

وی تصریح کرد: در سطح دوم نیز کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول)، توسط اپتو متریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد. و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی تر داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد وبرای خانواده های نیازمند کمک هزینه عینک و جراحی درنظر گرفته می شود.

این مسئول با بیان اینکه بهزیستی از خانواده های نیازمند دارای شرایط خاص، در زمینه ی درمان تنبلی چشم و مشکلات بینایی با پرداخت کمک هزینه عینک و جراحی چشم حمایت می کند، بیان کرد: در سال گذشته تعداد ۴۱ هزار و ۲۳۲ کودک غربال شده وتعداد ۳۲۵ کودک بیمار شناسایی وهمچنین ۸۰ نفر کمک هزینه عینک و ۲ نفر نیز کمک هزینه جراحی دریافت کردند.

بیگلری ضمن توصیه به خانواده ها جهت غربال بینایی همه ساله کودکان ۳ تا ۶ سال، افزود: بهترین زمان برای تشخیص ودرمان تنبلی چشم، سنین زیر ۵ سالگی است ودر صورتیکه مشکل دید کودک قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست خواهد آمدو در مقابل هرچه درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، بطوریکه پس از ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha