سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تصویر برداری تشخیصی در مراکز درمانی و آموزشی جهرم انجام می شود

در یک سال گذشته ۱۷۷هزار و ۷۰۷ تصویر برداری تشخیصی در مراکز درمانی و آموزشی جهرم صورت گرفته که رادیوگرافی ساده و رنگی، سی تی اسکن و سونوگرافی به ترتیب از بیشترین خدماتی بوده که برای بیماران انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر قهرمان بمانا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم ضمن تبریک ۱۷ آبان روز رادیولوژی به فعالین تلاشگر این عرصه گفت: رادیولوژی رشته ای است که با استفاده از تکنیک های تصویر برداری، تشخیص بیماری را با دقت و در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهد. رادیولوژی این امکان را پزشک می دهد که درد های درونی انسان را با کم ترین عارضه تشخیص دهد. در حال حاضر در ۴ مراکز آموزشی و درمانی جهرم، ۴ متخصص رادیولوژی و ۴۸ پرتوکار بصورت شبانه روزی مشغول به ارائه خدمات به مردم شریف هستند.

وی با اشاره به فعالیت رادیولوژیست ها، پرتوکاران و خدمات ارائه شده در یک سال گذشته در شهرستان های جهرم و خفر گفت: در بخش رادیولوژی مراکز آموزشی و درمانی جهرم و خفر، سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تصویر برداری تشخیصی با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های تصویر برداری دیجیتال برای بیماران انجام می شود.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته رادیوگرافی ساده و رنگی، سی تی اسکن و سونوگرافی به ترتیب از بیشترین خدماتی بوده که برای بیماران انجام شده است گفت: بیشترین آمار عکس برداری ساده و رنگی و سی تی اسکن در بیمارستان پیمانیه جهرم و بیشترین آمار سونوگرافی در بیمارستان خاتم النبیاء شهرستان خفر بوده است.

محمد حسن موحد پور رئیس اداره رادیولوژی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به ارائه خدمات ام ار ای در مراکز درمانی شهرستان جهرم در یک سال گذشته گفت: کلینیک تخصصی و فوق تخصصی هنری و مرکز آموزشی و درمانی سیدالشهداء جهرم از مراکزی هستند که مجهز به پیشرفته ترین و به روز ترین دستگاه ام آر آی بوده و در سال گذشته ۱۵۸۷۳ خدمت ام آر آی برای بیماران انجام شده است که بیشترین آن در کلینیک هنری با آمار ۱۲۷۹۶ بوده است.

به گفته وی ماموگرافی و سنجش تراکم استخوان از دیگر خدمات تصویر برداری است که ۸۱۱ خدمت ماموگرافی در سال گذشته در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی هنری و بیمارستان سید الشهداء صورت گرفته است.

وی با اشاره به انجام سنجش تراکم استخوان (BMD) در کلینیک تخصصی و فوق تخصص هنری جهرم در یک سال گذشته گفت: از مراکزی که همیشه مراجعه کنندگان بسیار دارد مرکز سنجش تراکم استخوان در کلینیک هنری است که در یک سال گذشته ۱۴۴۸ سنجش تراکم استخوان (BMD) بیماران انجام شده است.


وی افزود: ماهانه ۱۰۰ نفر برای انجام سنجش تراکم استخوان به کلینیک هنری جهرم مراجعه می کنند که ۹۰ درصد آنان خانم ها هستند. خانم ها به علت یائسگی زودرس (زیر ۴۰ سالگی) بیشتر از آقایان در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، به همین جهت خانم ها سهم بیشتری در مراجعات ما دارند.

وی درباره سنجش تراکم استخوان گفت: آزمایشی است که در آن با استفاده از دوز پایین اشعه X به سرعت و با دقت میزان تراکم را در ستون فقرات و لگن خاصره و در برخی موارد استخوان رادیوس را اندازه گیری می کند و بصورت اولیه در جهت تشخیص استئوپنی و استئوپروز بکار رفته و می تواند درصد و یا میزان ریسک شکستگی استخوان را ارائه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha