احیای موقوفه مرحومین روحانی بعد از پنجاه سال

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با اخذ مجوز برق و نصب ترانس با هزینه ۱۴۰ میلیون تومان برای موقوفه چند هکتاری مرحومین محمدرضا و رباب روحانی در شهرستان طارم زنجان مقدمات احیای این موقوفه صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ،حجت الاسلام کرمی با اشاره به احیای موقوفه مرحومین روحانی بعد از ۵۰ سال اظهار کرد : مرحوم محمدرضا روحانی از متمولین و زمینداران بزرگ طارم بود که در دوره ای از رژیم سابق سمت ریاست آموزش و پرورش زنجان بر عهده ایشان بود ایشان و همسر گرامی شان مرحومه رباب روحانی از روحیه مردمی و مذهبی خاصی برخوردار بودند و در حد بضاعت خود بدنبال خدمت به مردم و پیشرفت و آبادانی منطقه طارم بودند.

وی تصریح کرد: در آن زمان طارم از مناطق محروم استان به حساب می آمد و این زوج فرزندی نداشتند و در زمان حیات خود ۱ شعیر از ۹۶ شعیر تمامی مایملک خود را که اکنون شهر آببر نامیده می شود وقف دارو و درمان مردم این شهر و بخش دیگر را صرف مخارج درمانگاه این شهر و بخش آخر را صرف انجام تعزیه داری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اطعام عزاداران آن حضرت در نظر گرفتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه محرومیت این منطقه در زمان انجام وقف و ادامه آن در سالهای اول انقلاب و وقوع جنگ و همچنین زلزله بزرگ طارم در سال ۶۹ و گستردگی این موقوفه، با توجه به درصد کم شمول این وقف که حدوداً یک صدم زمین‌ها را شامل می شد افزود : اجرای نیت این واقفین ارجمند با سختی و مشکلات بسیار فراوانی مواجه بود و متمرکز کردن این موقوفه گسترده، بازه زمانی زیادی طول کشیده است که اکنون به لطف خدا و تلاش همکاران اوقاف تلاش های چندساله برای به ثمر رساندن این موقوفه در حال نتیجه دادن است.

حجت‌الاسلام کرمی بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با در نظر گرفتن جمیع موارد از جمله موقعیت وقف، نیت واقف و همچنین در نظر گرفتن رفاه حال مردم و توسعه و پیشرفت منطقه ، مجوز تبدیل به احسن این موقوفه را صادر کرد.

وی تصریح کرد: اکنون با دریافت پذیره های نقدی ساکنین آببر در زمان نقل و انتقال املاک مسکونی و کشاورزی ، این املاک از حدود یک درصد وقفیت آزاد می‌شوند و از محل پذیره های دریافتی ، املاک کشاورزی یا تجاری مسکونی شش دانگ ، در همین محل خریداری و جهت اجرای نیات درنظر گرفته می شوند.

این مسئول ادامه داد: امروز نیز بخشی از این تلاشهای گسترده ثمر داد و توانستیم برای یکی از رقبات(املاک) چند هکتاری متعلق به این موقوفه که دارای چاه آب بود مجوز بهره برداری آب کشاورزی بگیریم و با صرف هزینه ۱۴۰ میلیون تومانی موفق شدیم راه دسترسی ایجاد و ترانس برق را نصب کنیم .

حجت‌الاسلام کرمی اظهار کرد: با توجه به وضعیت خوب این زمین کشاورزی در صدد هستیم با احداث استخر ذخیره آب و راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع ارزشمند آبی با کاشت نهال های باکیفیت زیتون،این زمین را به چرخه تولید منطقه بازگردانیم.

وی در ادامه بیان کرد: در صورت تکمیل مرحله به مرحله این طرح ، در مرحله راه اندازی اشتغالزایی مستقیم ایجاد می شود و بعد از سه یا چهار سال و به بار رسیدن نهال های زیتون ، بهره برداری اصلی از این طرح صورت خواهد گرفت که کلیه درآمدهای پس از صرف در حفظ و نگهداری موقوفه،صرف نیات ارزش واقفان نیک اندیش آن خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به نیات سه گانه واقفین محترم ابتدا تامین هزینه های دارو و درمان اهالی آب‌بر ، تامین هزینه های درمانگاه آببر و در آخر تعزیه داری حضرت امام حسین(ع) است که امید داریم هر چه زودتر به این مرحله مبارک برسیم .

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به اینکه با به ثمر نشستن نیات واقفین چرخه تولید و اشتغال منطقه زرخیز طارم توسعه و ارتقا می یابد افزود : این واقعه نیک ،ثمره سنت حسنه وقف است که اهالی مومن این دیار سالها پیش آنرا در نظر گرفتند و اکنون در حال ثمر دادن است و به جای فرزندی که به صلاح خداوند متعال نصیب آنها نشد اکنون باقیات صالحاتی از خود به یادگار گذاشته اند که گره از کار مردم در زمان حال باز می کند و راه و روش ائمه اطهار را ترویج می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha