برگزاری  ۴۰۵ برنامه فرهنگی کتاب محور  در هفته کتاب و کتابخوانی/ کاهش آسیب های اجتماعی با گسترش فرهنگ مطالعه

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با بیان اینکه در هفته کتابخوانی  ۴۰۵ برنامه فرهنگی کتاب محور  در سطح استان برگزار می‌شود گفت :  اگر گسترش فرهنگ کتابخوانی بالا برود جامعه از آسیب های اجتماعی مصون  می‌شود و سبب توسعه فرهنگی می شود. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان؛ محمد رضاخانی صبح روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه کتابخوانی شاخص اول فرهنگ محسوب می‌شود و بر فرهنگ جامعه شناخته می‌شود اظهار کرد: اهمیت کتاب بالاست و رهبری نیز تاکید فراوانی بر این امر دارند.

وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی شاخص اول فرهنگی در هر کشوری محسوب می‌شود و فرهنگ هر جامعه از تعداد تیراژ کتاب‌ها سنجیده می‌شود افزود: استان زنجان در رابطه با شاخص کتابخانه‌ای در منطقه اول است ولی در بحث کتابخوانی راضی کننده نیست و اگر سرانه مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی بالا برود، جامعه از آسیب های اجتماعی مصون می‌شود و سبب توسعه فرهنگی می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان با اشاره به سی امین دوره هفته کتاب با شعار "ما همانیم که می‌خوانیم " از ۲۱ تا۲۷ آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود افزود : هدف از طراحی و نامگذاری هفته کتاب تأکید و توجه به مقوله اندیشه ورزی در نظام جمهوری اسلامی،تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه،تقویت زیرساخت ها و ظرفیت های فرهنگی و کتابخانه ای کشور و هدایت و رونق اقتصاد فرهنگی کشور است .

رضاخانی با اشاره به اقدامات و برنامه‌ های هفته کتاب و کتابخوانی در سال جاری بیان کرد : تشکیل ستاد هفته کتاب در استان و طراحی و تدوین برنامه های متعدد در سه سطح استانی ،شهرستانی و کتابخانه ای است.

وی با اشاره به تعداد کتابخانه های سطح استان اظهار کرد: در سطح استان ۱۰۰ کتابخانه بصورت نهاد کتابخانه ای و ۱۸ کتابخانه مشارکتی و ۳۵ کتابخانه روستایی است .

این مسئول با بیان اینکه در هفته کتابخوانی ۴۰۵ برنامه فرهنگی کتاب محور در سطح استان برگزار می‌شود افزود : از جمله این برنامه ها برگزاری نشست کتابخوان،مسابقات کتابخوانی،جلسات رونمایی از کتاب،نقد کتاب،محافل ادبی و سایر فعالیت های فرهنگی و ادبی و هنری است .

رضاخانی با بیان اینکه در سال های اخیر با تغیر رویکرد کتابخانه انجام شده است به طوری که کتابخانه تنها جایی برای امانت کتاب نیست بلکه کتابخانه یک باشگاه اجتماعی است افزود : در این راستا ۶۰ خدمت را در کتابخانه برای عموم مردم ایجاد کرده ایم که از جمله این رویکرد ها ایجاد کتابخانه های تخصصی کودکان ،ایجاد مرکز خلاقیت نوجوانان، ایجاد اتاق های علم، ایجاد ساخت کده،پیک کتاب،خدمات مرجع مجازی،خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات و برگزاری کارگاه های قصه گویی مادران و کودکان است که در حال حاضر برخی در سطح استان انجام شده و برخی نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به مهمترین برنامه های در نظر گرفته شده در هفته کتابخوانی در سطح استان بیان کرد : افتتاح کتابخانه امام حسین(ع)‌ در منطقه بی سیم با زیربنای ۶۵۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و تجهیز ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، افتتاح بخش نسخ خطی و نفایس چاپی با زیربنای ۱۷۰ مترمربع با ۳ هزار و ۸۰۰ نسخه اسکنی، سری ،و خطی است در مرکز شهر و بخش ناشنوایان که خدمتی جدید برای گروه‌های خاص با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیون ریال تجهیز میلیارد راه اندازی می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان در ادامه با اشاره به برنامه های فرهنگی هفته کتاب افزود : برگزاری تجدید بیعت با آرمان های شهدا،افتتاح کارگاه های مثنوی خوانی و حافظ خوانی،مسابقه پویش سیب های حبیب، برگزاری نشست کتاب و هنر ، برگزاری پوشش "کتاب دستت چیه؟"، برگزاری نقد کتاب ، تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی و...است .

رضاخانی همچنین با اشاره به طرح عضویت رایگان در طول هفته کتاب در کتابخانه ها بیان کرد : از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه سالجاری شهروندان می‌توانند با حضور در کتابخانه ها بصورت سراسری و رایگان عضو شوند و از خدمات کتابخانه های سراسر کشور استفاده کنند .

وی با اشاره به پویش اهدای کتاب در این هفته بیان کرد : در ۶ ماهه اول سال جاری ۲۰ هزار و ۶۸۹ نسخه کتاب به کتابخانه های استان اهدا شده است .

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در ایام شیوع همه گیری کرونا عضویت در کتابخانه ها به شدت کاهش یافته بود افزود : آمار تعداد اعضای کتابخانه های سطح استان تا آبان ماه ماه سال جاری
۳۲ هزار ۲۵۴ نفر در سطح استان زنجان است که رشد قابل توجهی داشته است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha