دستاوردهای پزشکی پس از دفاع مقدس آینده نگاری شود

نشست همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بررسی دستاوردهای دارو و تجهیزات، جراحی، بهداشت روان، امداد و انتقال و بهداری در دوران دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر نقش و جایگاه ویژه اساتید نظام سلامت در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: مستندسازی دستاوردهای فعالان سلامت در حوزه تغذیه، جراحی، بهداری، انتقال مجروحان و مصدومان، دارو و تجهیزات پزشکی در دوران دفاع مقدس یکی از ضروریات است.
دکتر پناهی تصریح کرد: مباحث امروز جنگ مربوط به حوزه بهداشت روان می‌شود و از مراکز تحقیقاتی دعوت می کنیم در این حوزه به مطالعه بپردازند.
وی با تاکید بر آینده نگاری دستاوردهای پزشکی پس از جنگ عنوان کرد: علاوه بر اینکه باید مستندات در زمان جنگ حفظ و نگاه داری شود. آینده نگاری دستاوردهای جنگ نیز بسیار ارزشمند خواهد بود که باید در همایشی جداگانه به آن پرداخته شود و پیشرفت های پزشکی بعد از دفاع مقدس در زمینه های شیمیایی، بایولوژی، جراحی، امداد و به محوریت وزارت بهداشت برگزار شود.

سردار نصراله فتحیان مشاور وزیر بهداشت و مسئول بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز در این نشست، جلوگیری از شیوع اپیدمی‌ها در دوران دفاع مقدس را یکی از نکات تحسین برانگیز وزارت بهداشت دانست و اظهار داشت: همیشه یکی از بزرگترین مشکلات جنگ‌ها در تمام دنیا اپیدمی‌هایی است که رزمندگان را درگیر می‌کند. دفاع مقدس در استان‌هایی رخ داد که به صورت بومی مرکز برخی از بیماری‌ها بود. کنترل و جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری واگیردار در دوران دفاع مقدس یکی از دستاوردهای تحسین برانگیز به شمار می‌رود.
به گفته وی، توجه به بهداشت فردی رزمنده‌ها و بهداشت روح و روان آنها نیز در دوران دفاع مقدس از قلم نیفتاد.

سردار فتحیان گفت: سرعت امداد و انتقال در دفاع مقدس یکی از موفقیت‌های قطعی بهداری رزمی است که همه شاهدان عینی و علمی اذعان کرده اند.
وی افزد: زمان در امداد رسانی بسیار حائز اهمیت است. در دوران دفاع مقدس سرعت تخلیه مجروحان کمتر از یک ساعت و در بعضی مواقع ۲۵ دقیقه بود که نسبت به آمارهای جنگ های دیگر کشورها بسیار پایین تر است.
وی با بیان اینکه سخت‌ترین بخش امداد جنگ، انتقال مجروح از زیر آتش است تا بعد از آن بتوانند درمان را انجام دهند، تاکید کرد: یکی از فداکارترین اقشار در جریان جنگ رانندگان آمبولانس‌هایی بودند که برای مناطق شهری ساخته شده بودند ولی در مناطق جنگی و زیر آتش، امدادرسانی می‌کردند. سه هزار شهید در بهداری رزمی داریم که بخش بزرگی از این افراد رانندگان آمبولانس هستند.
همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس 15 آذر ماه با حضور رییس جمهور و مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی برگزار خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha