۵ راهکاری که خارش پوست را کم می‌کند

خاراندن زیاد پوست معمولا یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند و هر چه پوست را بیشتر بخارانید خارش آن بیشتر می‌شود.

خاراندن زیاد پوست معمولا یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند و هر چه پوست را بیشتر بخارانید خارش آن بیشتر می‌شود. در این مطلب دلایل خارش پوست و روش‌های کنترل آن را با هم مرور می‌کنیم.

خارش پشت کتف و بالای کمر یکی از مسائل آزاردهنده‌ای است که معمولا نادیده گرفته می‌شود اما می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت زندگی داشته باشد. خارش پوست می‌تواند علامت طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی از بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما گرفته تا نارسایی کبدی یا کلیوی، ام‌اس یا بیماری سلیاک باشد.

 ۵ راهکاری که خارش پوست را کم می‌کند

خاراندن زیاد پوست معمولا یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند و هر چه پوست را بیشتر بخارانید خارش آن بیشتر می‌شود. به طوری که ممکن است خارش پشت به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کاهش پیدا کرده و دوباره شروع به خارش کند.

حتی ممکن است پوست به‌دلیل خراش‌هایی که به‌دلیل خاراندن ایجاد می‌شود با خطر عفونت مواجه شود. در ادامه دلایل خارش پوست پشت و روش‌های کنترل آن را با هم مرور می‌کنیم.

کم‌آبی بدن

خشکی پوست به‌تنهایی می‌تواند عامل بزرگی برای خارش به‌ویژه در سالمندان باشد. این وضعیت می‌تواند به واسطه عوامل محیطی مانند هوای سرد، کمبود رطوبت یا سیستم گرمایش مرکزی تشدید شود.

استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب‌کننده غنی از ویتامین A و ویتامین E برای مقابله با خشکی پوست کمک‌کننده است.

خارش ناشی از مشکلات روحی روانی

خارش روانی به اختلالات و ناهنجاری‌های روانی مربوط شده و منشا روحی روانی دارد. این مسئله باعث ایجاد خارش پوست می‌شود اگرچه با چشم غیرمسلح همه چیز خوب به نظر می‌رسد.

اختلالات روانی متعددی منشا این نوع خارش هستند که در بین آنها می‌توان به افسردگی، اختلال وسواس فکری، اضطراب، اختلالات جسمی، شیدایی، روان‌پریشی و سوءمصرف مواد اشاره کرد.

نوتالژیا پارستتیکا

نوتالژیا پارستتیکا یک عارضه نوروپاتیک است که باعث بروز خارش‌های موضعی و مزمن اغلب در پوست ناحیه تیغه شانه‌ها یا نواحی اطراف آن می‌شود. علاوه بر این، این عارضه در سالمندان بیشتر بوده و در خانم‌ها ۲ برابر بیشتر از آقایان بروز می‌کند.

خارش‌های مداوم باعث ایجاد خراش و سایش مزمن در ناحیه مورد نظر شده و به این ترتیب باعث بروز لک‌های تیره در آن نواحی نیز می‌شود.

چه زمانی باید نگران خارش کتف و شانه‌ها شویم؟

در اکثر موارد خارش شدید ناحیه پشت شانه‌ها و بالای کمر مشکل آزاردهنده و ناراحت‌کننده‌ای است. اگر این مشکل بیش از دو ماه به‌طول بیانجامد یا زندگی روزمره‌تان را مختل کند باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر با رعایت بهداشت، رطوبت‌رسانی روزانه و ایجاد تغییرات غذایی خارش همچنان ادامه داشته باشد باید با پزشک مشورت کنید.

علاوه‌براین زمانی که خارش به چندین ناحیه بدن سرایت می‌کند یا با علائم جدیدی همراه می‌شود نیز زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. از جمله علائم جدید می‌توان به کمبود انرژی، تب یا کاهش وزن اشاره کرد.

چگونه می‌توان خارش را کنترل کرد؟

پوست خود را چرب کنید

افرادی که به‌مدت طولانی با علائم خارش پوست مواجه هستند باید اطلاعات لازم برای مقابله با این مشکل را کسب کنند. از آنجایی که خشکی پوست باعث تشدید شرایط می‌شود حتما روزانه چندین مرتبه پوست خود را با استفاده از نرم‌کننده‌های ملایم مانند وازلین چرب کنید.

افرادی که دچار خارش پشت شانه‌ها و بالای کمر هستند باید از حمام و دوش داغ بپرهیزند و صرفا از صابون‌های ملایم استفاده کنند. این اقدامات ساده به کاهش خشکی پوست و در نتیجه بهبود خارش کمک می‌کنند.

به بهداشت اهمیت بیشتری بدهید

در حین اینکه مشغول بررسی عامل خارش هستید حتما ناخن‌های خود را تمیز و کوتاه نگهدارید. اگر نیاز به خارش پشتتان دارید اینکار را به آرامی و با دست مشت شده انجام دهید تا باعث خراش‌های پوستی نشود.

لباس تنگ‌ نپوشید

از پوشیدن لباس‌های تنگ بپرهیزید. لباس‌های نخی و مناسب بپوشید تا تحریک پوست کاهش پیدا کند و درنتیجه خارش آن کمتر شود.

مراقب خورد و خوراکتان باشید

خارش پوست به‌دلیل برخی واسطه‌های شیمیایی مانند هیستامین، پروستاگلاندین، پروتئاز و ماده P بروز می‌کند. در نتیجه مصرف الکل، قهوه و مواد غذایی تند توصیه نمی‌شود چون باعث آزاد شدن هیستامین در بدن می‌شوند.

مراقب خراش‌های پوستی باشید

خراش‌هایی که به‌دلیل خاراندن زیاد پوست ایجاد می‌شوند جزو جراحات ثانوی هستند که نیاز به مراقبت دارند. یادتان باشد که ممکن است باکتری‌های پوست از طریق خراش‌ها و زخم‌های پوستی در آن نفوذ کرده و باعث بروز عفونت شوند.

رعایت بهداشت، تغییر رژیم غذایی و رطوبت‌رسانی روزانه به پوست جزو اقدامات اساسی برای کنترل این وضعیت است. با این حال اگر خارش بهبود پیدا نکنید بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آنتی‌هیستامین یا داروهای خوراکی دیگری نیز مصرف کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha