افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال

شهردار تهران از افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک سال و ۲ ماه و ۱۱ روز است که در خدمت مردم هستم. روزی که معارفه شدم، دو سال و نیم بود که شهرداری در تنش مالی بود. از طرفی سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پروانه صادر شده بود در حالی که سال گذشته ۵۴۰۰ پروانه صادر شده بود. این در شرایطی است که عمده اعتبارات شهرداری از حوزه شهرسازی است و علت این کاهش این بود که تفکری در شهر حاکم بود که بنای این را داشت که شهر تهران را گران کند و به نوعی حوزه ساخت و ساز را در تهران سخت کرده بودند.

وی با بیان اینکه ابتدا ۱۲۰۰ حساب را به یک خزانه واحد تبدیل کردیم و با انضباط مالی از تنش خارج شدیم، افزود: پس از آن برنامه‌ریزی های انجام شده در مجموعه باعث شد که سال گذشته ۹۹ درصد از بودجه ما محقق شود. در حوزه مالی سعی کردیم که به مردم ظلم نکنیم و حقوق آنها را مدنظر داشته باشیم. همچنین در شنبه‌های امید و افتخار با افتتاح پروژه‌هایی در مقیاس شهر و در دوشنبه‌های خدمت نیز به مناطق خدمت وی‌ژه ارائه کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه تا امروز در سال جاری، از کل میزان آسفالت سال ۱۴۰۰ عبور کرده‌ایم و در حال آماده سازی دو کارخانه بزرگ ۲۵۰ تنی آسفالت هستیم که تا پایان سال افتتاح می‌کنیم، ادامه داد: همه پروژه‌های عمرانی شهر را فعال کردیم. ۴ ابر پروژه داریم که شامل تحول در درون شهرداری، بحث کالبدی شهر که از ۱۲ هزار بافت ناپایدار با نوسازی بر مدار حمل و نقل عمومی در آن اقدام می‌کنیم، درباره حوزه شهروندی مشارکت شهروندی بر مدار مشارکت محلی و چهارمین مورد آن نیز هوشمندسازی است؛ می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه افق ما ۱۴۱۰ است که یک شهر الگو بسازیم و پروژه‌های سنگین ما تا ۱۴۰۷ به پایان می‌رسد، اضافه کرد: پس از سال‌ها حدود ۳ ماه است که آزادراه شهید شوشتری که رینگ شرقی تهران است از بزرگراه نجفی رستگار تا یاسینی شروع شده است. پروژه شهید بروجردی هم که امسال افتتاح می‌شود و منطقه ۱۸ را نجات می‌دهد. همچنین تونل ۹ کیلومتری متوسلیان از میدان سپاه تا آزادگان که هزار میلیارد تومان اعتبار آن است را احداث خواهیم کرد.

وی افزود: تا عید ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح و خط ۶ مترو به هم وصل می‌شود و بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرح مشارکتی داریم.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم از طریق مولدسازی امکانات و مشارکت خلق منابع کنیم، گفت: در کنار آن ادبیات مدیریت مشارکتی را در شهر باب کردیم و ارتباط خوبی را با کلانشهرها برقرار کردیم و با خارج از کشور نیز سعی کردیم کارها و تجربیات مان را به اشتراک بگذاریم. در نوسازی بر محور حمل و نقل و ترافیک نیز به دنبال رفع مشکلات آلودگی هوا، مسکن و حمل و نقل هستیم و شهرک سازی الگو را نیز دنبال می‌کنیم. علاوه بر این مشکلات ده ونک، ده کن، اسلام آباد را در کمیسیون ماده پنج مطرح و طرح‌های الگو برای آنها در نظر گرفته می‌شود و در آن چیزی که ساخته می‌شود تمام سرانه‌ها دیده می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه خیابان قزوین تبدیل به پهنه مرده شهر شده بود و باید از پهنه S به M و به پهنه زنده شهر تغییر یابد تا کالبد شهر در آن نقطه تغییر پیدا کند؛ همچنین کل خیابان فداییان اسلام تغییر کاربری پیدا کرده است؛ افزود: در کنار این کارها، کل ظرفیت‌هایی که امکان ظهور و بروز فناوری دارد را برای هویت فناوری بسیج می‌کنیم؛ در پارک ولایت ۲۰۰ هکتار آن را به پارک فناوری تبدیل می‌کنیم و پیشران‌های علم و فناوری را در آن راه اندازی می‌کنیم؛ همچنین کارخانه سیمان ری را تبدیل به کارخانه نوآوری و خلاقیت کردیم و بالای دانشگاه شریف و در بخش اتحاد در محدوده دانشگاه علم و صنعت پارک علم و فناوری ایجاد می‌کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: در حوزه فرهنگی بزرگترین امکانات ورزشی شهر در اختیار شهرداری است و در حوزه هنر بیشترین سینماها در اختیار شهرداری است که فعال کردن و توسعه دادن آنها را شروع کردیم.

در ادامه این جلسه سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای تهران از نظر راهبردی تعیین تکلیف کنیم، اظهار کرد: تهران با دو میلیون نفر می‌توانست بهشت باشد و با چهار میلیون نفر قابل مدیریت بود اما در حال حاضر ۸ تا ۹ میلیون نفر جمعیت داریم. در تهران نمی‌توانیم افزایش تراکم انجام دهیم و باید بافت فرسوده را نوسازی کنیم. دشت تهران بیش از این ظرفیت ندارد.

وی با تأکید بر توسعه تهران و با اشاره به مشکلات پایتخت از جمله پسماند، گفت: مسائل اجتماعی در تهران بیداد می‌کند و باید به فکر سرانه‌های پایتخت باشیم چراکه تهران در این زمینه از فقیرترین شهرهاست.

میرسلیم یادآور شد: در تهران پیش از شورایاری‌ها، معتمدان محلی به شهرداری‌ها کمک می‌کردند و باید در حال حاضر نیز از این توان استفاده شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در واکنش به سخنان میرسلیم گفت: تهران این اقتضای زیرساختی را دارد که ۱۵ میلیون نفر به راحتی در آن زندگی کنند؛ ما تهران را برای ۱۵ میلیون شب خواب به راحتی آماده می‌کنیم. اینکه شهر آشفته شده به این دلیل بوده که بلد نبوده‌ایم.

وی با اشاره به طرح تفصیلی تصریح کرد: تهران را گران اداره کردند و ما باید کاری کنیم که مردم راحت زندگی کنند. تهران یک میلیون مسکن کم دارد. کمیسیون ماده پنج افتخار این دوره از شهرداری است و ما در این خصوص در مجلس توضیح خواهیم داد. سال قبل ۷۲ پرونده در کمیسیون مطرح شد و در حال حاضر هرکسی اراده کند سه هفته بعد پرونده‌اش در کمیسیون مطرح می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه روزانه ۵.۵ میلیون تن زباله تر در تهران تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد از این پسماند به آرادکوه منتقل می‌شود. هشت مرکز ام آر اف با مشارکت مردم می‌سازیم که هزینه یکی از این موارد یک هزار میلیارد تومان بوده و به بهره برداری رسیده است. تهران ۶۷ پیمانکار در حوزه پسماند تر و ۲۲ پیمانکار در حوزه پسماند خشک دارد که با راه اندازی این هشت مرکز، پسماند از درب منازل جمع آوری و به گرانول و کمپوست تبدیل می‌شود. هدفگذاری ما این است که ورودی به آرادکوه به کمتر از ۱۰ درصد برسد. در حال حاضر قیمت زباله در تهران چهار هزار میلیارد تومان است.

شهردار تهران گفت: طرح تفصیلی مصوب کمیسیون ماده پنج است. شورای عالی شهرسازی نیز طرح جامع را مصوب کرده و در حال حاضر طرح‌های موضعی و موضوعی در این کمیسیون مطرح می‌شود. ده کن نباید بر سر مردم آوار شود و باید به آبادانی برسد. در ده کن مقرر شده بود مجوز ساخت داده شود اما در کمیسیون ماده پنج اعلام کردیم که بافت سنتی احیا شود و ظرفیت ۳۰ هکتاری برای فضای مسکونی اختصاص پیدا کند و مابقی به تفرجگاه تبدیل شود.

وی در ادامه یادآور شد: سال قبل هزار و ۲۵۰ هکتار فضای سبز به پیرامون شهر تهران اضافه شد و امسال نیز هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه‌ریزی شده است. ما تا امروز حتی یک سانتی متر تراکم فروشی نداشته‌ایم.

زاکانی در پاسخ به نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مدیریت آلودگی هوا گفت: ۲۳ دستگاه در زمینه آلودگی هوا مسئول هستند که در این میان برنامه ما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان حمل و نقل پاک است.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس در بحث منابع مالی شهرداری‌ها اقدام خوبی انجام شد و در برنامه ششم توزیع منابع مالی از شهرستانی به استانی تبدیل شد که در ابتدا تهران متضرر شد. سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده از یک سوم به نصف اضافه شد. میزان سهم وصولی‌های شهرداری از مسیر مالیات بر ارزش افزوده نزدیک به ۴۰ درصد است. این نشان می‌دهد رویکردی که ما داشتیم درآمد پایداری را برای شهرداری‌ها ایجاد کنیم.

حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به کاهش حواشی اجتماعی در شهر تهران گفت: تهران به تنهایی یک نظام و حاکمیت است و مردم شهرداری را همه کاره شهر می‌دانند به همین دلیل وظایف شهرداری سنگین است با این وجود مردم همچنان ناراضی هستند که البته این موضوع به شهرداری باز نمی‌گردد. یکی از مشکلات در تهران این است که بخشی‌هایی از شهر نور کمی دارند.

زاکانی در پاسخ به سخنان فیروزی تأکید کرد: اعتقاد ما نیز این است که مردم در تهران خدمات شایسته دریافت نمی‌کنند. در خصوص نور نیز باید بگوییم که تأمین آن بر عهده وزارت نیرو است و شهرداری نور بوستان‌ها را تأمین می‌کند.

فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت مجلس هم گفت: از وقتی بزرگراه غدیر راه اندازی شد ترافیک به سمت آبیک هدایت شد و آلودگی هوا در این شهر افزایش یافته است. شرایط به گونه‌ای شده که از فردیس به کرج ترافیک افزایش یافته است. پروژه‌های ۵۰ هزار میلیارد تومانی و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در تهران تعریف می‌شود و مشکلات برای شهرهای اطراف است.

وی افزود: آقای زاکانی کمک کرد که قانون جوانی جمعیت تدوین شود اما شهرداری هنوز گزارشی در خصوص این موضوع به کمیته جمعیت تحویل نداده است.

در ادامه دیگر نمایندگان مردم در مجلس در خصوص مباحثی همچون بافت فرسوده، وضعیت سرانه‌های آموزشی و درمانی، کشاورزی قراردادی و عرضه مستقیم محصولات عشایر در بازارها، اختصاص کارت منزلت برای استفاده معلولین از مترو، وضعیت کم آبی شهر تهران، ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در پایتخت، وضعیت تهران در مقابل مخاطرات همچون زلزله، ضرورت جمع آوری کودکان زباله گرد، لزوم توجه به مساجد شهر سخن گفتند.

زاکانی با بیان اینکه ما باید برای واگذاری زمین جهت افزایش سرانه‌های آموزشی از شورا مجوز دریافت کنیم، گفت: ما می‌خواهیم به وزارت بهداشت برای راه اندازی ۳۵۳ پایگاه بهداشتی در ۳۵۳ محله کمک کنیم.

وی با اشاره به انجام اقداماتی برای معتادان متجاهر و سپس راه اندازی دو مرکز در غرب و شرق تهران برای کودکان کار، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر نحوه جمع آوری پسماند تا دو یا سه ماه آینده زباله گردی نیز به پایان خواهد رسید.

شهردار تهران در ادامه یادآور شد: ۸.۵ همت از امکانات شهرداری از دیگر بخش‌ها در طول این مدت باز پس گرفته شده که سرفصلی برای آینده خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما تلاش خواهیم کرد که از این پس، هر دو هفته یکبار در مجلس حضور پیدا کنیم. شهرداری می‌تواند ارتباط و تعاملی در تمام بخش‌ها با مردم داشته باشد و کمک کند.

زاکانی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی مسکن است اما ابزاری در این خصوص ندارد، یادآور شد: این ابزار در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد و می‌تواند در این زمینه کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha