تهیه دستگاه سنگ شکن خواسته به حق بیماران کلیوی

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان  در خصوص تهیه دستگاه سنگ شکن برای بیماران گفت: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی باید تدبیری بیندیشد چرا که نبود دستگاه سنگ شکن  موجب پرداخت هزینه های بالا شده است که در تلاش هستیم به هر طریق ممکن این مشکل را حل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا ) زنجان ، محمدرضا طهماسبی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان بمناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه امسال سی و هشتمین سال تاسیس انجمن بیماران کلیوی را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: در طول سی و هشت سال گذشته این انجمن توانسته است با کمک خیرین به بیماران کلیوی خدمات رسانی کند و قدم به قدم با برنامه‌ریزی و به تناسب افزایش بیماری و شرایط زمانی اقداماتی را انجام و رو با جلو پیش برود .

وی با اشاره به اینکه در اولین قدم در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با توجه به افزایش بیماری در استان ما دفاتر نمایندگی انجمن خیریه کلیوی را احداث کردیم افزود : سپس در دهه ۸۰ مراکز دیالیز در ۶ شهرستان تابعه راه اندازی شد و اکنون تنها شهرستان‌های سلطانیه و دندی به جهت اینکه بیمارستان ندارند؛ نتوانستیم این بخش را تاسیس کنیم و بیماران این دو شهرستان به مرکز استان رجوع می‌کنند.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با اشاره به افزایش بیماری در قشر جوان از ناحیه دیابت و فشار خون که مربوط به سبک زندگی است بیان کرد : در این راستا انجمن با احداث کلینیک تخصصی و تجمیع خدمات بیماران در ساختمان مرکزی انجمن کلیوی بتوانیم شرایطی را برای بیماران فراهم کنیم تا دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی و هدر رفت زمان نداشته باشند.

افزایش ۵۰ درصدی بیماران دیالیزی نسبت به ۶ ماهه سال گذشته

محمدرضا طهماسبی با بیان اینکه شرایط زمانی ایجاب می‌کند که ما سبک برنامه‌های استان را به سمت برنامه‌های آموزش و پیشگیری و اطلاع رسانی برای بیماران کلیوی و پیوند کلیوی در جهت کم کردن بیماران دیالیزی سوق دهیم افزود : در این راستا با ایحاد تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش ایجاد شده است تا بتوانیم ضمن برگزاری کلاس‌های پیشگیری کلیه مدارس ۱۴ گانه استان را در امر اطلاع رسانی پوشش دهیم .

وی با بیان اینکه امسال با افزایش ۵۰ درصدی بیماران دیالیزی نسبت به ۶ ماهه سال گذشته مواجه هستیم
اظهار کرد: اگر به ریشه‌یابی این بیماری بپردازیم، به مساله تغییر سبک زندگی و عدم تحرک و تغدیه نامناسب می‌رسیم که اگر الگوی سبک زندگی به صورت صحیح در خانواده ها نهادینه شود می‌توان بر این بیماری غلبه کرد .

۲۱۰۰ بیمار کلیوی تحت پوشش انجمن خیریه کلیوی

این مسئول با اشاره به آمار بیماران تحت پوشش این انجمن بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر بیمار دیالیزی ،پیوندی و مراقبتی تحت پوشش این انجمن در سطح استان هستند که از این تعداد ۴۳۰ نفر در سه مرکز ولیعصر، انجمن کلیوی و بیمارستان بهمن و ۶ شهرستان خدابنده و خرمدره و ابهر و ماهنشان و ایجرود و طارم خدمات دریافت می‌کنند و تحت درمان دیالیز قرار دارند .

طهماسبی با بیان علاوه بر افزایش بیماری از ناحیه افزایش ۵۰ درصدی هزینه‌های مالی نیز مواجه هستیم بیان کرد: ولی با این اوصاف خوشبختانه با کمک مردمی در طی این سال ها توانسته ایم یک هزار و ۶۵۰ بیمار را با برنامه‌ریزی‌ها و آموزش های لازم از چرخه دیالیز خارج و به فعالیت اجتماعی بازگردانیم.

پیوند کلیه ۱۰ مورد بیمار دیالیزی در ۶ ماهه نخست سال جاری

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته در این انجمن ۶ بیمار دیالیزی را در ۶ماهه اول پیوند کرده بودیم خاطرنشان کرد: اکنون این میزان به ۱۰ بیمار رسیده است که با توجه به اینکه هزینه‌های امسال نسبت به سال گذشته بسیار بالاتر رفته است و هزینه‌های درمان نیز افزایش یافته است‌ .

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با بیان اینکه مجموعه هزینه آزمایش پیوند بیمار با پاداش فرد کلیه دهنده حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است اظهار کرد: امید است که با فرهنگسازی در این زمینه و رضایت والدین برای اهدای عضو از طریق افراد مرگ مغزی، این میزان بیشتر شود تا بتوانیم از این طریق بیشترین بیماری را با کمترین هزینه درمان کنیم.

بیشترین تعداد ورزشکاران هیئت ورزش بیماران خاص از ناحیه بیماران دیالیزی است

طهماسبی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت در خصوص فعالیت ورزشی بیماران این انجمن گفت: یکی از تاثیرگذارترین موارد در بخش بهبودیافتگان ورزش است که حدود ۳۰۰ نفر فعال ورزشی از بیماران خاص در استان داریم که ۸۰ نفر از این بیماران قهرمانان مسابقات خارجی و داخلی و ۱۷ نفر عضو تیم ملی هستند و بیشترین تعداد این ورزشکاران را بیماران دیالیزی تشکیل داده است .

دانشگاه علوم پزشکی در تهیه دستگاه سنگ شکن تدبیرات لازم کند

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری سلامت در خصوص تهیه دستگاه سنگ شکن برای بیماران بیان کرد : در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی باید تدبیری بیندیشد چرا که نبود دستگاه سنگ شکن موجب شده است تا آنهایی که بیماری دارند هزنیه زیادی را برای یک عمل ساده بپردازند و تلاش ما در این جهت است که به هر طریق ممکن هم شده، این مشکل را حل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha