تولید گوشت قرمز در قم با طرح توسعه پرورش گوساله پرواری افزایش می‌یابد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: میزان تولید گوشت قرمز در قم با اجرای طرح توسعه پرورش گوساله پرواری در قالب ایجاد ترمینال کراس(تولید گوساله پایه پروار)‌ در گاوداری‌های استان، افزای

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از قم منصور دیان اردستانی بیان داشت: با توجه به اهمیت تولید گوشت قرمز و ضرورت پایداری و گسترش سطح تولید در گاوداری‌های استان،‌ معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم همسو با سیاست‌های مرکز اصلاح نژاد دام کشور، اقدام به برنامه‌ریزی و طراحی طرح تولید گوساله‌ پایه پروار در دامداری‌های استان نموده‌است.

وی با اشاره به این که این طرح در قالب برنامه‌های اصلاح نژاد دام و با همکاری بهره‌برداران بخش دامپروری استان اجرا می‌شود،‌ افزود: دامدارانی که در این طرح مشارکت لازم را داشته باشند در اولویت دریافت خدمات از سازمان جهاد کشاورزی قم قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: همچنین اجرای این طرح در دامدارای‌های روستایی استان بدون محدودیت و در کل جمعیت گاوهای مولد امکان پذیر است و سازمان جهاد کشاورزی قم برای رسیدن به اهداف مورد نظر طرح، برنامه‌ جامعی را تدارک دیده‌است.

دیان اردستانی گفت: تامین امنیت غذایی مردم اولویت اصلی فعالیت‌های بخش کشاورزی و دامپروری استان است و در همین رابطه از همه ظرفیت‌های در اختیار برای حفظ و افزایش سطح تولید محصولات دامی استفاده خواهیم کرد.

در استان قم سالانه ۱۱۰ هزار راس گوساله پرواری پرورش می‌یابند که بسیاری از آن‌ها به سایر استان‌های کشور صادر می‌شوند اما با این وجود بر اساس آمار کشتار دام در استان،‌ قم توانایی تولید سالانه ۲۱ هزار و ۳۰۰ تُن گوشت قرمز دام سنگین را دارد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha