تفاهم‌نامه همکاری علمی و فناوری بین ایران و ونزوئلا امضا شد

تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ایران و ونزوئلا توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و معاون رئیس جمهور ونزوئلا به امضا رسید.

به گزارش گروه علمی وفناوری خبرگزاری سلامت به نقل از وزارت علوم، در دیدار و گفتگوی محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان و گابریلا خیمنس، معاون علمی و فناوری، آموزشی و بهداشتی رئیس جمهور ونزوئلا، یادداشت تفاهم همکاری مکمل بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا در زمینه‌های علمی، آموزش دانشگاهی، تحقیقاتی و فناوری به امضای طرفین رسید.

این یادداشت تفاهم مکمل با هدف گسترش و توسعه همکاری بین دو کشور در زمینه‌های علمی، آموزش دانشگاهی، تحقیقاتی و فناوری بر اساس اصول برابری، احترام متقابل به حق حاکمیت و عمل متقابل، مطابق با نظام حقوقی مربوطه دو کشور به امضا رسید و زمان اجرای آن پنچ سال است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، طرف‌ها در گستره صلاحیت‌ها و متناسب با توانایی‌های خویش از طریق برنامه‌ریزی و توسعه برنامه‌ها و طرح‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شامل آموزش فنی، حرفه‌ای و آموزش دانشگاهی، تربیت و ارتقای استعدادها در محورهای خودکفایی غذایی؛ علوم دارویی و تجهیزات پزشکی؛ آموزش؛ ورزش؛ علوم اجتماعی و مدیریت سیاست‌های عمومی در جهت تأمین رفاه؛ همکاری و همبستگی خود را در زمینه‌های علمی، آموزش دانشگاهی، تحقیقاتی و فناوری گسترش داده و تقویت خواهند کرد.

همچنین مدیریت منابع طبیعی، محیط زیست و تنوع زیستی، هیدروکربن‌ها، فرآورده‌های پتروشیمی و مهندسی معدن؛ فناوری‌های صنعتی؛ مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباط، زیرساخت‌ها، راه آهن، مهندسی دریایی و مهندسی عمران؛ گردشگری؛ نوع فرهنگی و مشارکت بین فرهنگی؛ تأمین مالی و اجرای پروژه؛ زیست فناوری؛ فناوری نانو؛ و سایر حوزه‌ها که با توافق متقابل بین طرفین تعیین خواهد شد محورهای همکاری خواهد بود.

به منظور تضمین تبادل و همکاری متقابل در حوزه‌های ذکر شده، طرف‌ها تفاهم می‌نمایند که از تبادل آموزشی و آموزش آکادمیک برای تکثیر و تخصیص اجتماعی دانش در هر یک از پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه یافته در هر حوزه حمایت کنند.

اشکال همکاری یکپارچه و مکمل

تماس میان مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان طرف‌ها که در بخش‌های آمده در ذیل این یادداشت تفاهم فعالیت دارند. اجرای مشترک و هماهنگ پژوهش، نوآوری و یا برنامه‌های توسعه‌ای و یا مطالعات با اولویت‌هایی که با تفاهم بین طرف‌ها تعیین شده است؛ و اجرای مشترک و هماهنگ فعالیت‌های اجتماعی شدنِ دانش و فناوری‌های جدید از شیوه‌های همکاری دو کشور هستند

اشکال همکاری یکپارچه و مکمل

تماس میان مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان طرف‌ها که در بخش‌های آمده در ذیل این یادداشت تفاهم فعالیت دارند. اجرای مشترک و هماهنگ پژوهش، نوآوری و یا برنامه‌های توسعه‌ای و یا مطالعات با اولویت‌هایی که با تفاهم بین طرف‌ها تعیین شده است؛ و اجرای مشترک و هماهنگ فعالیت‌های اجتماعی شدنِ دانش و فناوری‌های جدید از شیوه‌های همکاری دو کشور هستند.

در این تفاهم‌نامه پیش بینی شده است طرفین نسبت به ساماندهی سمینارها، کارگاه‌ها و مطالعات آموزشی. اجرای برنامه‌های تبادل برای تکنسین‌ها و متخصصان؛ تبادل کوتاه‌مدت و بلندمدت دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و منابع انسانی دانشگاه به منظور ارتقای آموزش استعدادها، پژوهش و پیوند اجتماعیِ سیستم‌های آموزش دانشگاهی دو کشور، ایجاد و گسترش شبکه‌های مؤسسات دانشگاهی با نگاه مشترک بین دو کشور، ارتقا و تبادل دانشجو، اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها جهت آموزش زبان‌ها و توسعه مطالعات بین فرهنگی میان ایران و ونزوئلا، شامل آموزش زبان فارسی و اسپانیایی در مراکز آموزش دانشگاهی هر دو کشور اقدام کنند.

جهت بررسی اجرای این یادداشت تفاهم مکمل، طرف‌ها کمیته مشترک علمی، آموزشی و فناوری ایران و ونزوئلا را فعال خواهند کرد و می‌توانند گزارش‌ها و پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه کنند.

کمیته مشترک همچنین پیشرفت اجرای کلیه توافقات منعقد شده بین دو کشور در چارچوب این یادداشت تفاهم مکمل را بررسی کرده و اقداماتی برای اطمینان از اجرای سریع و فعال همکاری انجام خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha