جهان نیازمند تنوع در منابع انرژی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در بخش بلندپایه بیست و هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم، روز گذشته وارد شرم الشیخ مصر شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر علی سلاجقه امروز به عنوان اولین سخنران نشست بلندپایه وزیران، مواضع جمهوری اسلامی در قبال تغییر اقلیم و دستیابی به هدف جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را اعلام نمود.

دیدار سلاجقه با دبیر اجرایی کنوانسیون تغییر اقلیم

در حاشیه برگزاری نشست بلندپایه بیست و هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم که در شرم الشیخ مصر در حال برگزاری است، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با آقای سیمون استیل دبیر اجرایی این کنوانسیون دیدار و گفت و کرد.
دکتر سلاجقه در این دیدار با اشاره به بازتاب جهانی برگزاری اجلاس، بر ضرورت درک مشترک بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، همگرایی و پرهیز از واگرایی های موجود برای دستیابی به اهداف کنوانسیون تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به شرایط اقلیمی ایران و کشورهای منطقه و رویکرد اجلاس اخیر بر توسعه همکاری های مشترک، اظهار کرد: ضرورت دارد کشورهای توسعه یافته نقش خود را در زمینه انتقال تکنولوژی، ظرفیت سازی و تامین منابع مالی و شفافیت ایفا نمایند.
دکتر سلاجقه افزود: با توجه به وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران و در نظر گرفتن ابعاد فرامرزی پدیده های زیست محیطی، بهره گیری از ظرفیت های بین المللی برای کشور ایران ضروری است.
وی همچنین تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان و دانشمندان جوان ایرانی ظرفیت های بسیار مناسبی برای حل مسایل محیط زیستی در ایران فراهم نموده اند.
معاون رییس جمهور در ادامه گفت: با توجه به شرایط حاضر جهان، تکیه براستفاده از یک نوع انرژی امکان پذیر نبوده و جهان نیازمند تنوع در منابع انرژی است.
سیمون استیل دبیراجرایی کنوانسیون نیز در این دیدار اظهار کرد: دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم با ایجاد زمینه های مذاکراتی دو و چند جانبه، امکان ایجاد همگرایی و همکاری کشورها را فراهم نموده است.
وی افزود: موضوعات کاهش انتشار، سازگاری، تامین منابع مالی، جبران ضرر و زیان از موضوعات بسیار پیچیده مذاکراتی بوده و آنچه که در پاریس و گلاسکو اتفاق افتاده است حاصل تلاش های کشورها و مذاکرات صورت گرفته برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار بوده است. این نشست نیز مسیر اجرای تصمیمات اتخاذ شده در این راستا را فراهم خواهد نمود.
سیمون استیل افزود: با در نظر گرفتن پیچیدگی های ژئوپلتیک کشورها، بیش از هر زمان دیگری از اعضا خواسته شده است یک فضای سیاسی امن را برای دستیابی به اهداف کنوانسیون و موافقتنامه پاریس ایجاد نمایند.
وی خاطرنشان کرد: از نظر دبیرخانه، بیش از آنچه که در گروههای مذاکراتی واگرایی وجود داشته باشد، نقاط مشترک و همگرایی وجود دارد که با تلاش بیشتر و رفع شکاف های موجود می توان به تحقق هدف جلوگیری از افزایش بیش از یک ونیم درجه دمای زمین دست یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha