دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قطب درمان بیماران سکته مغزی

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمامی بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه ملزم به پذیرش بیمار کد 724 هستند که بنا بر ضرورت و تشخیص با محوریت مرکز mcmc برای دریاقت خدمات فوق تخصصی به بیمارستان قائم اعزام می شوند که این مرکز نسبت به درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته اقدام می کنند تا از بروز عوارض ناشی از بیماری جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر ایوب توکلیان خاطر نشان کرد: خوشبختانه با هماهنگی های صورت گرفته با اورژانس 115 ، بیماران سکته مغزی به طور مستقیم به مراکز درمانی ارجاع می شوند و تحت درمان پزشکان گروه مغز و اعصاب و نورولوژی قرار می گیرند .

وی با اشاره به اینکه کد 724 برای ارائه خدمت به بیماران سکته مغزی در نظر گرفته شده است زیرا این افراد در سه تا 4 و نیم ساعت اولیه پس از شروع علائم سکته مغزی اگر به موقع درمان لازم را دریافت کنند از بسیاری از عوارض مربوط به این اختلال جلوگیری می شود، خاطر نشان کرد: سکته مغزی یک اورژانس نورولوژی است و اگر به موقع و سریع تشخیص داده و درمان شود از صدمه جدی نورن های مغزی جلوگیری می شود از همین رو از زمان شروع علایم سه ساعت زمان طلایی رسیدگی به بیماران سکته مغزی است .

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سکته مغزی هنگامی اتفاق می افتد که خون رسانی قسمتی از مغز دچار اختلال می شود ودر نتیجه اکسیژن ومواد غذایی به سلول های مغزی نرسد، اگر این پروسه چند دقیقه طول بکشد سلول های مغزی (نورون ها) دچار اختلال شدید برگشت ناپذیر شده و عملکرد خود را از دست می دهد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سکته مغزی در بسیاری از موارد قابل پیشگیری وحتی درمان است ومقدار کمی از بیماران دراثر سکته مغزی جان خود را از دست می دهند ، گفت: سکته مغزی به دو نوع خونریزی دهنده(هموراژیک) و غیر خونریزی (ایسکمیک) تقسیم می شود، حدود۸۵% از نوع ایسکمیک هستند که در اثرگرفتگی عروق مغزی دراثرپلاک یا لخته ایجاد شده در رگ های بزرگ مغز ایجاد می شود.

وی گفت: نوع خونریزی دهنده اکثرا در افزایش ناگهانی فشار خون و پاره شدن دیواره رگ و ورود خون به نسج مغز ایجاد می شود که به طور کلی خطرناکتر از نوع ایسکمیک است و البته شرایط بیمار به وسعت خونریزی و منطقه درگیر مغز هم بستگی دارد.

دکتر توکلیان در خصوص علائم و نشانه های سکته مغزی گفت: بیمار سکته مغزی بسته به این که کدام قسمت از مغز دچار اختلال خون رسانی شده باشد ، علائم متفاوت دارد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اختلال در صحبت کردن، فلج یا بی حسی عضلات نیمه صورت یا اندام های یک طرف، افتادگی گوشه لب و شل شدن و یا اختلال حس اندام های یک سمت بدن می تواند رخ دهد، عنوان کرد: اختلال در دید یک یا هردو چشم ، سردرد شدید و ناگهانی که همراه با تهوع و استفراغ و یا اختلال سطح هوشیاری، اختلال در راه رفتن به صورت عدم تعادل یا کشیده شدن پای یک سمت و سرگیجه و افتادن ناگهانی از جمله علایم سکته مغزی است.

وی گفت: چاقی و اضافه وزن، عدم تحرک و نداشتن فعالیت فیزیکی، مصرف مواد مخدر و روان گردان ، فشار خون بالای کنترل نشده ، مصرف سیگار، کلسترول بالا، دیابت و اپنه انسدادی خواب ، بیماریهای قلبی و عروقی و سن بالا از جمله فاکتورهای خطر در زمینه ابتلا به سکته مغزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha