کد خبر: 190609
۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶
سیگار الکترونیکی سرطان زاست؟

متخصصان موسسه فرانسیس کریک (اف‌سی‌آی) هشدار دادند در حالیکه خطرات استعمال طولانی مدتِ سیگار الکترونیکی هنوز برای سلامتی نامشخص است، اما احتمال می‌رود که استعمال آن در ۱۰ سال آینده موج جدیدی از ابتلا به سرطان را به پا کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،پروفسور "چارلز سوانتون"، محقق بالینی اف‌سی‌آی و پزشک ارشد موسسه تحقیقات سرطان انگلیس در این باره می‌گوید: کشیدن سیگار الکترونیکی برای سلامت افراد یک تهدید بالقوه است.

وی تاکید کرد: هنوز مطمئن نیستیم کشیدن سیگار الکترونیکی در ۱۰ سال آینده به بروز سرطان ریه در مصرف‌کنندگان منجر نشود.

متخصصان اف‌سی‌آی مطالعاتی انجام دادند تا بفهمند چرا با آنکه سیگار کشیدن از دلایل اصلی ابتلا به سرطان ریه است، اما برخی از افرادی که در این کشور مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند (تقریبا از هر هشت بیمار انگلیسی یک نفر)، سیگاری نیستند.

آن‌ها مطالعاتی روی انسان و موش انجام دادند که میزان قرار گرفتن در معرض ذرات آلودگی هوا را که می‌تواند به رشد سلول‌های سرطانی در ریه‌ها منجر شود، اندازه‌گیری کرد.

به گزارش نشریه ایندیپندنت، شواهد به دست‌آمده نشان می‌دهد مسیری که باعث ایجاد تومور در افراد غیرسیگاری می‌شود با مسیر شکل‌گیری این تومورها در افراد سیگاری متفاوت است.

یافته‌های این متخصصان نشان می‌دهد که محرک‌هایی مانند آلودگی هوا باعث می‌شوند التهاب ایجاد شود و این التهاب می‌تواند سلول‌های خفته‌ای را که عامل بروز جهش‌های سرطانی هستند، بیدار کند و محققان با شناسایی این روند اکنون نگران آن هستند که کشیدن سیگار الکترونیکی نیز همین فرایند، یعنی روند بیداریِ سلول‌های سرطانی را آغاز کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha