وجود سالمندان فعال و سالم ، تقویت کننده برنامه جوانی جمعیت

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: داشتن سالمندان سالم و فعال تقویت کننده برنامه جوانی جمعیت در کشور خواهد بود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محسن شتی در نشست "گروه کاری سلامت استان خراسان رضوی " با تاکید بر اهمیت بحران پیشرو سالمندی جمعیت در کشور، و ضرورت اجرای برنامه های فرزندآوری گفت: در کنار اجرای برنامه های جوانی جمعیت توجه به سلامت سالمندان به عنوان جمعیت مهم و سرمایه های اجتماعی کشور حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بهبود وضعیت سلامت و ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات و افزایش امید به زندگی از حدود 55 سال به 75 سال، افراد وارد سنین بالاتر شده و سالمندی فردی در جمعیت قابل توجهی تجربه می شود. این واقعیت در کنار کاهش نرخ باروری در سال های گذشته باعث افزایش درصد جمعیت افراد بالاتر از 60 سال نسبت به کل جمعیت(سالمندی جمعیت) شده است و از طرفی با توجه به مسائلی همچون مشکلات جسمی و بیماری در این گروه سنی و افزایش نیاز به خدمات مراقبتی و حمایتی آنها، برنامه ریزی و اجرای برنامه های ویژه برای این گروه ضروری است.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت تنها زیستی، ابتلا به بیماریهای مزمن و صعب العلاج، ناتوانی و بی حرکتی، ابتلاء همزمان به چند بیماری، سکونت در حاشیه شهرها و سن بالای 75 سال را از فاکتورهای خطرپذیری سالمندان برشمرد و اظهار کرد: هرچند طبیعی است که سالمندی توام با بیماری و کم توانی باشد ولی ضروری است با هدف بهبود سلامت سالمندان مداخلاتی در حیطه های قابل اجرا انجام شود.

وی افزود: در همین راستا تا کنون در کشور بیش از 7 میلیون سالمند شناسایی و ارزیابی شده و براساس داشتن فاکتورهای خطر ذکر شده جهت مداخلات لازم دسته بندی گردیده اند.

دکتر شتی؛ سالمندان بسیار پرخطر، سالمندان پرخطر، سالمندان با خطر متوسط، سالمندان کم خطر و سالمندان سالم با حداقل خطر را از سطوح این طبقه بندی برشمرد و گفت: هر چند سالمندی به معنای بیماری و ناتوانی نیست ولی با توجه به بالاتر بودن شیوع بیماری ها و ناتوانی ها در سالمندی ضروری است با هدف بهبود سلامت این گروه پر خطر مداخلاتی در حیطه های قابل اجرا با جلب مشارکت سازمانهای غیردولتی و هماهنگی های بین بخشی به ویژه حمایت استانداری ها، مراقبت و حمایت از این گروه را در اولویت قرار دهیم.

رئیس اداره سلامت سالمندان اظهار کرد: با هدف بهره مندی سالمندان کشور از آموزشهای حوزه سلامت، دانشگاه مجازی سالمندان برای ارائه آموزش در حوزه های مختلف مرتبط با دوره سالمندی، همزمان با هفته سالمند آغاز شده و آموزش ها در روزهای پنجشنبه هر هفته از ساعت 18 الی 18:30 از طریق نشانی اینجا قابل مشاهده برای سالمندان و خانواده های ایشان است.

گفتنی است جلسه "گروه کاری سلامت استان" ذیل کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان با حضور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حضور نمایندگان سازمانها و ادارات استان در محل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha