برنامه‌ریزی مناسبی برای حفاظت از تالاب شکارممنوع مره قم صورت گیرد

استاندار قم درحاشیه بازدید از تالاب شکار ممنوع مره گفت: این زیستگاه ارزشمند از ظرفیت‌های زیست محیطی بسیار خوبی برخوردار بوده و برای حفاظت هرچه بهتر از آن باید برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری سلامت از روابط عمومی استانداری قم، سید محمدتقی شاهچراغی بر ضرورت حفظ و احیای حق‌آبه‌های زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم تاکید کرد و اظهار داشت:‌حق‌آبه تالاب مره از رودخانه شور، به هیچ عنوان نباید مورد دست اندازی قرار بگیرد و این موضوع در سطح ملی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در بازدید از بندعلیخان، حوضه آبریز دشت مسیله و بند پخش سیلاب رودخانه شور، نقش مهم تالاب مره در مقابله با پدیده گرد و غبار در مرکز کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای بهبود وضعیت زیست محیطی استان قم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در این بازدید مقرر گردید تمام مشکلات این تلاب از طریق وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست توسط استاندار قم مورد پیگیری قرارگیرد.

به گزارش ایرنا ، تالاب مره قم که از آن با عنوان گوهرنشان کویر یاد می‌شود یکی از پنج تالاب مهم این استان است. این تالاب درضلع غربی منطقه حفاظت شده کویر و در دشت مسیله قرار دارد.

تالاب فوق که در کیلومتر ۵۰ جاده قم – گرمسار قرار گرفته به صورت گسترده پذیرای انواع پرندگان مهاجر در گونه‌های متنوع فلامینگو، تنجه، انواع مرغابی، حواصیل ها، کاکایی‌ها، سلیم ها،چوب پا، خروس کلی است. تالاب مره در فصل‌ زمستان به خصوص در زمان سیلاب پهنه‌های بزرگ آبی را به وجود آورده که مساحت آن به بیش از ۱۰ هزار هکتار می‌رسد و پذیرای گونه‌های متعددی از پرندگان مهاجر است و در سایر فصول به صورت دشت‌های رسی نمایان می‌شود.

حاشیه یا کمربند باتلاقی این تالاب پوشش گیاهی دارد که بیشتر در اضلاع شمالی و شمال شرقی آن مشاهده می‌شود و پرنده‌های مهاجر نادر در آن وجود دارد.در این منطقه بیش از ۴۰ گونه گیاهی از جمله درمنه بیابانی، اشنان، تاغ زرد و سیاه، سودا و اسفناج وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha