تنش های مستمر سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار می دهد

رئیس دپارتمان علوم اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تنش‌ها نه تنها قابلیت تغییر در احساسات، رفتار روزانه و قابلیت تفکر را دارند؛ بلکه سلامتی جسمی ما را نیز به درجاتی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،پروفسور علی گرجی ، با اشاره به اینکه تنش جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره همه ما است، عنوان کرد: وقتی به حساب‌های عقب‌مانده بانکی‌تان می‌رسید، زمانی که با فرزندان خود در مورد برنامه‌های آنها برای آینده بحث می‌کنید، هنگامی‌که در یک ترافیک سنگین گیر افتاده‌اید و یا موقعی که با همکار یا رئیس‌تان دچار اختلاف نظر می‌شوید مثال‌هایی ملموس از تنش‌هایی است که همه ما آن‌ها را هر روز تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر تنش‌های ما محدود بمانند و بتوانیم آن‌ها را مدیریت کنیم، تاثیر چشمگیری برروی سلامت بدنی ما نخواهند داشت، اظهار کرد: اما اگر تنش‌های روزانه بیشتر از حد ظرفیت ما باشند و یا به طور مزمن در زندگی ما جا خوش کنند، تاثیرات غیرقابل انتظاری بر روی بدن ما خواهند گذاشت.

دکتر گرجی بیان کرد: این تنش‌ها می‌توانند اثر خود را بر روی جسم ما به صورت احساس ضعف و کم‌توانی، اختلالات گوارشی نظیر درد معده، بی‌اشتهایی یا پرخوری و حالت تهوع، درد مفاصل، کمر درد، سر درد، درد قفسه سینه، تپش قلب، بی‌خوابی و یا کم خوابی، سرماخوردگی یا عفونت‌های مکرر، ناتوانی یا اختلالات جنسی، فشار خون، وزوز گوش، لرزش دست‌ها، خشکی دهان، اشکال در بلع غذا، مشکلات بهداشتی دهان و دندان و مشکلات پوستی نظیر جوش و پوسته‌ریزی نشان دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این علائم بدنی می‌توانند به تنهایی بروز کنند و یا با احساس دلهره، عدم تمرکز و اختلال در قضاوت صحیح همراه باشند، گفت: شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنش شدید و مزمن حتی می‌تواند قند و چربی خون شما را به شدت بالا ببرد.

وی تاکید کرد: اگر به خاطر علایم ذکر شده مدتی است که تحت درمان پزشک هستید و این علائم به دنبال یک تنش شدید ایجاد شده است، برای پزشک خود بدون شرمساری یا رودربایستی مشکلات زندگی‌تان را با جزئیات توضیح دهید. مطمئن باشید پزشک شما با آگاهی از این معضلات روحی- روانی بهتر می‌تواند به درمان شما بپردازد.

نقش اول در کاهش تنش زندگی بر عهده خودتان است

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نقش اصلی را در درمان تنش ،خود فرد ایفا می کند اظهار کرد: سعی کنید با تغییر نگرش‌تان به مشکلات اطراف، تنش‌های ناشی از آن‌ها را برای روان و بدن‌تان به حداقل برسانید، اگر احساس می‌کنید به کمک نیاز دارید حتما از کمک یک مشاور خبره استفاده کنید.

وی ادامه داد: احساسات انباشته‌تان را ابراز کنید تا از شر فشار آن‌ها خلاصی یابید؛ می‌توانید آن‌ها را با یکی از اقوام یا دوستان قابل اعتمادتان در میان بگذارید یا اینکه آن‌ها را در قالب نقاشی، شعر و یا داستان بر روی کاغذ بیاورید. ساعاتی از برنامه روزانه‌تان را به ورزش اختصاص دهید، با ورزش علاوه بر آزاد شدن مواد شادی‌زا در بدن‌تان به رفع مواد مضری که باعث بیماری جسمی شما شده است کمک می‌کنید، به تغذیه‌تان اهمیت بدهید و از غذاهای سالم، سبزیجات و میوه بیشتر استفاده کنید.

دکتر گرجی عنوان کرد: فراموش نکنید که بدن‌تان ظرفی است که روح و روان شما در آن جا گرفته است، با پالایش روان‌تان از موضوعات کم اهمیت و یا مشکلاتی که راهی جز قبول آن‌ها نیست، سلامتی را به بدن‌تان باز گردانید، سبک زندگی‌تان را تغییر دهید تا بتوانید از زندگی لذت ببرید، برای همه این‌ها، نیاز به اراده‌ای قوی و استوار دارید؛ مطمئن باشید خداوند این توانایی را در وجودتان قرار داده است، فقط باید از آن استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha