عادت کردن ذائقه به مواد شیرین باعث افزایش آمار ابتلا به بیماریهای مختلف می شود

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عادت کردن ذائقه به مواد شیرین که به طور معمول از دوران کودکی شروع میشود، عوارض متعددی نظیر اضافه وزن، چاقی ، دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و سرطان را به دنبال دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر زهرا اباصلتی، خاطر نشان کرد: ترکیبات حاوی قند ،کالری زیادی برای بدن تامین می کنند، اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم هستند، بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه انواع مختلفی از قندها به طور طبیعی وجود دارند که شامل گلوکز، فروکتوز، الکتوز، مالتوز و سوکروز هستند.ادامه داد: برخی از انواع قندها به طور طبیعی در میوه ها و سبزیها و سایر مواد غذایی یافت میشوند اما بسیاری از مواد غذایی که مصرف می شوند دارای شکر افزوده هستند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه مصرف زیاد قند و شکر، مواد قندی و شیرین با افزایش دریافت کالری دریافتی موجب اضافه وزن وچاقی میشود، گفت: کودکان چاق در بزرگسالی شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 ،بیماری های قلبی - عروقی، سرطان کولون، سرطان پستان و بیماریهای مفصلی استخوانی دارند.

وی با بیان اینکه در افراد بزرگسال چاق نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ،سرطان پستان، سرطان کولون، مشکلات عاطفی، روانی و اجتماعی مثل استرس، اعتماد به نفس پایین و افسردگی بیش تر است، ابراز کرد: مصرف بیش از حد قند و شکر و به طور کلی مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشارخون و اضافه وزن میشود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی هستند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مطالعات متعدد نشان داده است که اثرات مصرف زیاد قند و شکر موجب کاهش کلسترول خوب HDL میشود ، عنوان کرد: در صورتی که بیش تر از 20 درصد انرژی روزانه از قند و شکر(ساکارز) تأمین شود، موجب بالارفتن تری گلیسرید خون نیز می شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم نوشیدنیهای شیرین به میزان 7 وعده یا بیشتر در هفته نیز با افزایش خطر بیماری قلبی - عروقی همراه است، اظهار کرد: مقادیر زیاد قند و شکر سمومی را در بدن تولید می کند که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان میشود، همچنین مصرف زیاد قند و شکر و بالا بودن قند خون از طریق تاثیر بر توده بافت سینه شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل ابتلا به دیابت، مصرف زیاد قند، شکر و مواد شیرین است،مطالعات انجام شده از 175 کشور جهان، در زمینه تامین و عرضه شکر و شیوع دیابت، نشان داده است که شیوع دیابت با مقدار تامین قند و شکر در کشورها ارتباط مستقیم و معنی داری دارد به طوری که شیوع دیابت در جمعیت به ازای هر 150 کیلو کالری اضافی برای هر نفر در روز که از قند و شکر تامین میشود، به میزان یک درصد افزایش پیدا می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha